Ett seriöst skoterspel

R

räsern

Hej som rubriken lyder så funderar jag på varför det aldrig skapats ett seriöst skoter spel. Jag menar efterfrågan på ett sånt spel är väldigt stort, titta på mx vs atv och kolla hur spelen utväcklas, Tex med mx vs atv Reflex och alive har du ju så att du styr crossen på ena spaken och gubben på den andra det hade vart perfekt om man körde i puder och kunna lägga burk. Kan dom fixa så fyrhjulingarna rör sig fint på bana ska dom nog kunna göra det med en skoter med!

Så varför har aldrig ett seriöst skoter spel skapats?

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jag kan inte mer än hålla med dig. Sista spelet som jag spelade som var "typ" seriöst var Sledstorm till PS1. Kan finnas nåt nytt men då har jag missat det.

Jag skulle lätt köpa ett spel som bär Chris Burandts namn likt Colin McRae.

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Håller med! Har väntat i flera år nu på ett ordentligt skoterspel.. Sledstorm va kul, körde även Yamahas "Sno-Cross Championship Racing" och Ski-Doo's "Xteam racing" men de va nu flera år sen och grafik samt utvecklingen av dom var väl i princip sämst.

R

räsern

detta finns ju till xbix 360 http://www.youtube.com/watch?v=8upYJmhAJYk Men blev väldigt besviken på hur dåligt gjort det var, sen är det ju inte varje dag man ba far och gör en frontflip med skoter, och tävlar med en renegade?! Vill ha ett skoter spel i mx vs atv klassen! Är det ingen som vet om man kan kontakta någon med ett förslag på ett sånt här spel?

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Även jag har funderat på det, kan ju inte vara mycket svårare än att få en hjuling att se bra ut i action.
Skulle sitta kalas om de lyckades fånga känslan som Reflex har, alive tyckte ja var kasst.

Som ni säger, det måste ju vara lika eftertraktat med tanke på att det lär ju finnas minst lika många skoteråkare som crossåkare.

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
Tror marknaden för skoterspel är för liten för att man ska kunna ta en så stor utvecklingskostnad som det krävs för att få ett vettigt spel.

E

eMe181

Som ''drdryyls'' säger. Visst, det finns ett par tusen som gillar skoterspel. Men är den tillräcklig för att dom ska kunna tjäna på det? Allt handlar inte om hur svårt det är att göra, utan vad spelet drar in för intäkter...

Mailade EA GAMES för ett par år sedan och frågade, och dom sa att det blir svårt att kunna göra en vinst på ett skoterspel.

Allt handlar om pengar hit och dit....

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Dock verkar det sakna all fysik som en skoter ger, ser mer ut som man tagit ett båtspel och bytt ut båten mot en skoter och vattnet till land.

De bästa skoterspelen jag spelat var nog sledstorm och skidoo x team racing, men då fanns inga krav på hur ett skoterspel ska vara, så skulle man prova dom nu skulle man nog bara skratta åt skiten...

Tyvärr är det andelens för begränsad marknad för ett seriöst skoterspel. Kommer nog komma liknande hopkok med jämna mellanrum men något som är täkt som ett skoterspel från början, med rätt fysik mm lär nog inte komma...

E

eMe181

Som du säger ''Asker'' ingen alls känsla i spelet. Ett roligt demo spel var ju det som aldrig släpptes utan bara kom ut som demo? ( Minns inte vad det heter ). Snowmobile Challenge stämmer ju mest in på ett klassiskt bilspel, Race:a och komma 1:a....

Skulle vilja se ett skoterspel vart man kör mer Free-ride tävlingar... T.ex längsta burken? Längst körning på rullen, vem som kan klättra högst...

Och självklart skulle man ju vilja välja ''Freeride'' vart man åker omkring fritt, i skog, myrar och berg. Samt att dom gör myrarna samt sjöarna/älvarna realistiska så att det kan vara lite ''Dangerous'' att köra vid vissa ställen på isen, ovannevattne, tunn is etc...
Samt att man skulle kunna välja när man ska köra, typ December = Puderåkning. Mars = Skarekörning.. + att man skulle kunna få en väldigt realistisk riders-view ( man ser det som föraren ser ). Men det ska även vara väldigt svårt att t.ex lägga en burk, typ att det är väldigt många kontroller...

Det är vad jag mest skulle vilja se i ett spel...

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.574
443
83
Malå/Adak
Som ni säger, det måste ju vara lika eftertraktat med tanke på att det lär ju finnas minst lika många skoteråkare som crossåkare.
Det är väl precis det som är grejen, nämligen att i förhållande till crossåkarna i världen så är skoterfolket ungefär fyra stycken, och inte så många av denna lilla grupp skulle gå och köpa ett skoterspel...

R

räsern

Jag är nästan helt säker på att dom inte skulle förlora något. Det där med ett seriöst skoter spel från en stor tillverkare kommer ju bli sån stor nyfikenhet så många kommer köpa det så man kan kalla det världens första skoterspel, Sen hur många som kör mx vs atv kör mx eller atv i verkliga livet, 10-20%?

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Hur många som spelar GTA har vare sig körkort eller vapenlicens?
Hur många som spelar Battlefield har ens gjort lumpen?
Hur många som spelar WOW kan svinga ett svärd eller trolla i verkligheten?
Hur många som spelar Starcraft har någonsin varit utanför jordens atmosfär?
Hur många som spelar Mirrors edge vågar hoppa mellan hustak på riktigt?

Hur viktigt är det att vara snöskoteråkare för att spela ett spel med nitroboostade, råpimpade ninjamaskiner med hundrafemtikammar i åtta meter djupsnö nedför ett stup på Mount Everest?

I rest my case........ :)

R

räsern

Haha menar ju det, Nog kommer folk köpa spelet alltid.. Skulle inte Snowmobile Alltså tidnings förlaget visa tillverkare att det finns stort intresse genom att göra en röstnings fråga på om man skulle köpa osv, sen skulle dom kunna be andra förlag världen över göra det! På nått vis ska det gå,

Haha lite önsketänk dedär ;)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Hur viktigt är det att vara snöskoteråkare för att spela ett spel med nitroboostade, råpimpade ninjamaskiner med hundrafemtikammar i åtta meter djupsnö nedför ett stup på Mount Everest?

I rest my case........ :)
Därför behöver vi inget spel, man kör själv helt enkelt.

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Skulle vara grymt om det var som typ Gran Tursimo, har en budget och börjar med lite rutten skoter och kör olika tävlings typer hillclimb, cross, hopp och så vidare :) Och sedan får man cash såklart så man kan få snitsig skoter. Ska självklart kunna trimma skotern

E

eMe181

''Lynxer'' helt annan sak, GTA har sin sak, och dom spelar det är oftast ''p12:eek:r''. Går absolut inte jämföra så...
Om man ser det såhär, hur många i kalifornien, iran, irak, vissa delar i usa, och kina vet vad skotrar är? Eftersom dom verkar ha det svårt att tillverka en bra moped så tror jag knappast att dom har någon aning om vad en skoter är.. HAHA, lite ironisk. Men det stämmer ju!?

R

räsern

Men spelar dom något annat en dance mania eller vad det nu heter, Tror du att mx vs atv toppas av china eller? Kan säga att alla mx vs atv fans skulle köpa det endå! Va inte så skeptiska nu ! :)