ett par frågor om phazer mtx -08!

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
upplevs den framtung?
har den någon tendens att gå varm vid ledkörning? är de fartvindskyld kylare eller tunnelkylare på dessa?
är de något man bör se upp med vid köp?

tänkt till min flickvän 55kg.

tack på förhand!
 

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Nu har jag inte en MTX men en del överensstämmer iallafall! Phazern är garanterat inte framtung, det är den smidigaste skotern jag någonsin kört. Viktfördelningen tycker jag är ultimat på det sättet att jag lätt kan svinga runt den precis hur som helst! De enda jag kan jämföra mot är en del gamla skotrar, en Rave 550 och Rave 800 '09 (känns som en buss i jämförelse) någon apex och Nytro etc. Nytrons vikt hade jag betydligt svårare att svinga runt. Personligen skulle jag inte vilja byta ut min emot någonting alls, responsen på låga varv är jätte trevlig, speciellt om man smyger runt i puder. Dessutom använder jag i princip aldrig bromsen tack vare den rejäla motorbromsen.

Eventuellt skulle jag byta den mot en MTX som har mountain skidorna direkt samt mattan. Min har både snökylning i tunneln och fartvindskylare och det bör inte skilja något där. Min har iallafall aldrig gått varm trots en del puder och hård ledkörning.
Dock går ju MTX tyngre i pudret med längre mattan så det törs jag inte svara på. Min har kylfläkt iallafall.

Läst runt och märkt att vissa haft problem med att original mattan som säger upp sig, om den är utbytt så vet du varför. Vissa har problem med backen, på min senaste service så spände de backwiren och min går i 9 av 10 gånger direkt, gör den inte det så antingen hoppa av och dra skotern 1 cm bakåt så gör den de eller gunga den framåt eller bakåt så den slår till. Inte ett problem i min mening. Knappen är så smidig jämfört med t.ex handtaget som Nytron som hade problem att få i så tycker jag de fungerar kanon.

Kolla skicket på dämparna i boggin. Man får burka lite när man kör fort i kurvorna annars vill ena skidan lyfta några cm, men original skidorna greppar inte mycket nog att tippa skotern som t.ex SLP pp. Men det går att ordna de med.