Etec motorsmörjningsfunktion startar ej

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Hej.

Jag har en Ski doo Backcountry X 850 Etec -19. Den har ju en automatisk oljesmörjningsfunktion som ska köras inför sommarförvaringen. För att aktivera det ska man enl. instruktionsboken sätta digitala mätaren i vägmätarläge, sedan hålla in Set (S) knappen och samtidigt trycka på hel/halvljusomkopplaren snabbt upprepade gånger tills PUSH S visas på displayen. Men jag gör så och PUSH S kommer aldrig upp. Vad kan vara fel?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Oftast när det inte funkar så blippar man för snabbt på hel/halvljus. Prova lite långsammare och set måste tryckas in först och mätaren ska stå på total körsträcka.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
och skotern ska vara varmkörd ordentligt, ibland har jag behövt trycka på s-knappen efter jag börjat blippa på helljusomkopplaren.
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Oftast när det inte funkar så blippar man för snabbt på hel/halvljus. Prova lite långsammare och set måste tryckas in först och mätaren ska stå på total körsträcka.
Ok, får testa långsammare då. Men jag vill minnas det stod att man skulle trycka snabbt. Tryckte in set först och hade mätaren på total körsträcka.
och skotern ska vara varmkörd ordentligt, ibland har jag behövt trycka på s-knappen efter jag börjat blippa på helljusomkopplaren.
Hur varm? Den var i alla fall över 40 grader.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Håll inne knappen under hela processen. Sedan blinkar du snabbt med helljuset. Olja injektion kommer upp och fortsätt håll inne knappen hela tiden (aldrig släppa) skotern stänger av sig själv då De är klart. OBs mätarställning ska vara framme på displayen då du börjar processen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Finns de storage funktion på äldre 2016 800 e-tec ?

För er som inte har denna funktion så kan man starta maskinen från "kall motor" i bara 5 sekunder (insprutare). Då får motorn kallstartsbränsle i överflöd. På förgasarmaskiner slår man på choken tills den storknar av soppa och de gör man från varm eller kall motor.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Min Renegade 600 -17 är lite kinkig att få igång konserveringsläget på. Måste vara väldigt varm,just innan den börjar värna för hög motortemp annars funkar det inte. Och börjar den värna för hög temp så startar inte konserveringen heller verkar det som.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Är det verkligen någons E-tec som drar så lite olja att ni tror den behöver mer? Tycker snudd på att man tankar olja och kollar bensin.... skulle aldrig få för mig att oljeindränka den ytterligare för sommarförvaring, möjligen om jag bodde på salta västkusten men inte i norrlands inland.
 
Reactions: eing9911

xr400

Medlem
30 dec 2009
18
3
3
Y-län
Mycket bättre att starta den två gånger under stilleståndsperioden.
Då kör man ju igenom "fräsch" soppa också som annars kan ställa till det.
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
och skotern ska vara varmkörd ordentligt, ibland har jag behövt trycka på s-knappen efter jag börjat blippa på helljusomkopplaren.
Det fungerade för mig också när jag tryckte på s-knappen en gång efter att jag börjat blippa på helljusomkopplaren :)

Tänker att det kan aldrig vara fel att följa rekommendationerna inför förvaringen. Dock hällde jag inte i någon bränslestabilisator i bensinen innan...så det kanske vore bättre att starta den någon gång under sommaren. Har dock inte skotern ståendes hemma så det är ju lätt hänt att det aldrig blir av.
 
Reactions: mattgojohn

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det som det flesta gör fel på är att maskinen måste vara varmare än vad man tror, hela kylaren skall vara riktigt varm, tveksam på att 40 grader räcker.