Etec 600R tappar kraft

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Köpte en gammal ledsmiskare för att dryga ut säsongen, en -20 Rave Enduro 600R med 400 mil på mätaren.

For en sväng på lördag, tog det väl ganska lugnt men tyckte den var lite inkonsekvent på varvtalet vid fullgas. Nästan hemma på eftermiddagen så började den kännas ungefär som när variatorerna är glödheta, trög och ville inte riktigt nå fullvarv, stannade och kollade men variatorerna var kalla.
Startade och satte iväg och då kändes den lite bättre igen men när jag skulle uppför en lång brant backe så började den gå på bara en cylinder. Stannade motorn men var lite dåligt till för att börja undersöka så jag testade starta den ingen och då gick den på båda.
Smög iväg hem skruvade av all plast och kollade alla kontakter och sådant jag kom åt men hittade inget utmärkande.
På söndagsmorgon tänkte jag köra en kort testsväng för att se om mitt kontaktjuckande gjort någon skillnad men när jag skulle iväg var den ordentligt svårstartad och det krävdes bara en liten bits körning för att konstatera att det saknades kraft så jag vande och körde hem.

Ingen av gångerna den "jävlades" tändes motorlampan.

Misstänker bränslefiltren i första hand. (handlaren föreslår tändstiftsbyte i första hand och tänker skicka stift)
...insugsgummina bör inte hunnit fara på denna än tycker jag...

Har någon andra idéer?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
När man tappar bara en cylinder brukar de va endera skit i spridare eller fel på spridare alt tändspolefel. Du kan utesluta tändspolen genom att koppla på en tändningslampa på tändkabeln och se om gnistan försvinner då den går på en cylle.Tejpa fast lampan på styret och rikta den mot nyllet och ut o kör.
De kan även va bränslepumpen eller bränsletryckregulatorn men då boirde den inte gå bra på en cylinder. Verkar den gå fullt ut på ena cylindern?
För att utesluta pump eller btr fel så måste man mäta bränsletrycket medans felet uppstår, man bör köra full mutter och kokllka trycket undandtag om du inte kan framkalla cylinderbortfallet i garaget.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Har svårt tro att en dålig spridare skulle bry sig om hur det lutar.

Den går inte bra på en cylinder men den stannade inte. Lät som en encylindrig sno-tric som mattan frysit fast på när jag gasade. Detta felet hände bara en gång också och det var som sagt när det lutade kraftigt uppför.

Nåja, tändstift och bränslefilter på posten nu. Blir att byta så fort grejerna dyker upp.
Ska se om jag kan leta rätt på en manometer med lämplig skala. I vilket härad ligger bränsletrycket förresten?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Har svårt tro att en dålig spridare skulle bry sig om hur det lutar.

Den går inte bra på en cylinder men den stannade inte. Lät som en encylindrig sno-tric som mattan frysit fast på när jag gasade. Detta felet hände bara en gång också och det var som sagt när det lutade kraftigt uppför.

Nåja, tändstift och bränslefilter på posten nu. Blir att byta så fort grejerna dyker upp.
Ska se om jag kan leta rätt på en manometer med lämplig skala. I vilket härad ligger bränsletrycket förresten?
Ok missade att de blir vid lutning då kan de va fel på sugsil. Jag fick samma fel på min polaris pro rmk nyss men de blev vid gaspådrag när soppan for bakåt i tanken och de tappade kraft på bägge cylindrarna Men din maskin tycks inte ha lösa sugsilar i tanken men ska va att sugfiltret är felande på npåg sätt även på den. Att bara en cylinder lägger av är mer åt spridarfel. Om den går nästan perfekt med full tank och sämre o sämre ju mindra soppa talar för sugsil för så bettedde sig min. Med bara 10l i tanken gick den bara 50m på full gas innan soppan tog slut och böägge cylindrarna släcktes. Med full tank så gick den perfekt 9 av 10 fullgas pådrag hur långt som helst.Men vi hoppas på att byte av exernt filter duger för de kan ge liknade fel.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Byter både "sockan i tanken" och det externa filtret när jag ändå håller på.
Besikta även bränsletyrycksregulatorn i tankarmaturen (om den nu sitter i tankarmaturen på e-tec men skulle tro det. Kolla att den inte lossnat lite i sin fastrsättning för de är vanligt fel på en massa olika maskiner och märken. De är värt att plocka lös den och kolla om de är skräp i de små hål som har filter över sig på själva tryckregulatorn. Man trycklustfblåser bara bort skräpet.Om felet kvarstår så måste du mäta bränsletyrycket.
Jag hade så otur nu i vinter att de va dubbelfel på både sugsilarna och tryckregulatorn gav 5,5 bar och den skulle ge 4 bar, den gav ok värde på tomg 4 bar men de steg i takt med varvtalet till 5-5 bar. Om tryckregulatorn ger för lågt tryck kan de gå skapligt på tomg och upp till halv gas men ger man på mer gas så snålstuper de, typ möööar om du förstår min ljudförklaring. Släpper man då gasen och kör under halv gas hämtar motorn sig och går bra till nästa fullgasrepa.
 
Reactions: dalkusen

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jo jag har läst om tryckregulatorbekymmer på äldre e-tec men trodde dom fixat till det före denna maskins tillkomst. Ska naturligtvis kolla att den sitter som den ska när ändå armaturen är ute.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Efter byte av tändstift och bränslefilter så har den inte dummats på samma sätt i helgen. Däremot så har den fortfarande väldigt låg tomgång och kan kräva flera drag för att starta när den är kall och den tål gaspådrag väldigt dåligt just när den försöker starta, och det har hänt att den stannat när man släppt ner den på tomgång även om den är varm. inget av det har jag aldrig upplevt på någon av de andra 6-7 E-tec-maskinerna vi haft, inte ens sambons -10 Renegade som gått nästan 1000 mil.

Så, vad ska man misstänka ligger bakom låg tomgång? Låg komp? (få i backen har nog lyckats alla gånger jag provat)
Det är ju en BRP så TPS ska ju inte vara fel, det är ju bara på "det andra märket" som man ska hålla på och justera det hela tiden.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Tps problemen är tillbaka med råge på nyare E-tec, de har störst antal tps fel av alla märken numera och de kom mer tidigt i mil eller timmar redan efter 50-.100 mil kan de va felande. :)
De måste ha bytt tps märke antar jag eller så vibrerar 850 maskinerna på ett destruktivt sätt för tpsen. 600cc vet jag dock ibnte om de har lika strora problem som 850 men om de bytt tillverkare så lär de ha det.
Men kolla om tomgåpngsjusterskruvens låsmutter lossnat för de kan ju va så enkelt att bara justera upp tomg igen och låsa skruven. Men annar låter de som tps fel. Och om man nu måste byta tps så måste man tyvärr köpa original och de gäller alla andra skotermärken också för pirat funkar inte, eller ja i 10 mil i bästa fall.
Ta kompprov för att utesluta skuren cylinder om nu inte tomgångsskruven lossnat bara.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vad då "tillbaks"? Jag kan inte påstå att jag varken hört eller läst om just några TPS-problem alls på e-tec... Och jag tycker ändå jag spenderar ohälsosamt mycket tid läsandes på bl.a Dootalk där det minsann klagas på både det ena och det andra.
 
Reactions: mattgojohn

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Tillbaka va fel ord men tps givare går sönder ovanligt ofta på etec 850 åtminstone. De uppgifterna kommer från usa forum som jag också tillbringar för mycket tid på.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Har meckat ihop en adapter nu för att kunna få fast en kompprovare så det är nästa steg. Få se hur jag hinner i veckan.