Etanolskoter

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Etanol = högre oktantal, d.v.s. mindre knackbenäget. Inget som gagnar tvåtaktare men dom nya 4-taktarna borde definitivt kunna utnyttja det. Etanol har också lite mindre energiinnehåll jämnfört med bensin så det drar lite mer.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Men å andra sidan kyler vi kolvarna med extrabensin, utöver det som behövs för framdrivningen, och etanolen har högre kylförmåga, så rent matematiskt så kan man gå ner i blandningsförhålande gentemot bensin.
 

Moose

Välkänd medlem
1 jan 2006
162
0
6
Tyckte jag läste att den är svårstartad med etanol ! Behövdes hjälp med startgas osv....
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Kyler det verkligen med extra bensin? Är det inte så att maskinen hålls på en tillräckligt fet blandning för att göra förbränningen mer ofullständig och därmed hålla temperaturen nere?

Teoriserar lite: Om man antar att det mesta av energin i förbränningen blir värme då borde det krävas samma energi oavsett bränsle för att få samma kolvtemperatur/effektuttag. Frågan blir då, hur ser blandningsförhållandet ut för bensin kontra etanol? Om etanol innehåller lägre energivärde borde man kunna blanda magrare för att få en mer fullständig förbränning och därmed minska bränslebehovet!? :confused: Allt förutsatt tvåtakt naturligtvis.

Nån som vet mer än jag??
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
mindre energi innehåll = sämre verkningsgrad sen kan ju energi innehållet kompenseras med mera bränsle men är det lägre effekt alt högre förbrukning vi e ute efter

jag tror det har gåt lite miljö hysteri i detta ämne

Metanol/etanol är ett bättre Miljöbränsle för att det är förnybart inte det bästa alternativet.

Högsta verknings graden av konventionella bräslen har diesel varför inga diesel skotrrar ??

kontentan av detta e att för att plocka ut ex 100 hk ur en motor som drivs med bensin vs etanol så kommer etanol alternativet att dra betydligt mera bränsle, magrar man ner blandningen så förlorar man effekt samt smälter motorn

däremot så e ju komp höjjning möjlig med högre oktan tal och ger man extra bränsle i samband med högt komp så har man mer effekt
(lättaste sättet att trimma en 2 taktare)

"Kyler det verkligen med extra bensin? Är det inte så att maskinen hålls på en tillräckligt fet blandning för att göra förbränningen mer ofullständig och därmed hålla temperaturen nere?"

om man inte känner nå coola rymdgubbar som har legeringen som tål extrema temperaturer så får man finna sig i att det blir lite ofullständigt

ett tips till er som tror att bilen mår bra av att körar på e 85 ,se till att tillverkaren garanterar att det går. Tempen stiger nämligen med bättre förbränning som följd men hinner tex ventiler leda bort värmen?NEJ inte alltid
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
konan skrev:
mindre energi innehåll = sämre verkningsgrad sen kan ju energi innehållet kompenseras med mera bränsle men är det lägre effekt alt högre förbrukning vi e ute efter

Inte riktigt korekt.

Verkningsgrad anger hur bra motorn utnytjar den soppa man stoppar i den.

och eftersom du kan få ut samma effekt eller mer, med ett soppapåslag som är mindre än de 30% som Etanolen har mindre energiinnehåll, så får du ut en högre värkningsgrad med etanol.

Du kan ta ut ungefär samma effekt utan ökning av soppa på en tvåtaktare, förutsatt att du utnytjar etanolens egenskaper.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
konan skrev:
Högsta verknings graden av konventionella bräslen har diesel varför inga diesel skotrrar ??

Det handlar inte om bränsle, utan om motorkonstruktion, det är dieselmotorn som har hög verkningsgrad.

Det finns dieselskotrar, de är ovanliga, arbetsmaskiner.

Orsaken till att få vill bygga skotrar med Dieselmaskiner är att en dieselmotor utsätts för mer belastning än vad ottomotorer och tvåtaktare gör, så därför måste de vara starkare. Starkare motorer är tyngre, dessutom är dieselmotorer dyrare än ottomotorer.

Kontentan är att en dieselmotor har högre vikt, högre kostnad och lägre effekt än motsvarande ottomotor eller tvåtaktare.

(jag vet av en Ockelbo 8000 som håller på att konverteras med 1.7 liters turbodiesel :) )
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
hur man får mer verkningsgrad med etanol som har mindre energi innehåll är helt osanolikt.

och man har inte fått högre verkningsgrad om den kräver mer bränsle för att utföra somma arbete

stirling motorn har hög verkningsgrad eller varför inte svamla riktigt ordentligt fusions motor
det vore nått


Du kan ta ut ungefär samma effekt utan ökning av soppa på en tvåtaktare, förutsatt att du utnytjar etanolens egenskaper.

Hur då?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
konan skrev:
hur man får mer verkningsgrad med etanol som har mindre energi innehåll är helt osanolikt.

och man har inte fått högre verkningsgrad om den kräver mer bränsle för att utföra somma arbete


Du kan ta ut ungefär samma effekt utan ökning av soppa på en tvåtaktare, förutsatt att du utnytjar etanolens egenskaper.

Hur då?
Verkningsgrad berättar inte hur mycket effekt du får ut av X liter soppa, utan hur stor del av den energi di stoppar in i motorn som kommer ut på veven. (resten kommer ut som värme i kylvatten och avgassystem)

altså, stoppar du in 10 liter bensin eller 13 liter etanol, så har du stoppat in ungefär lika mycket energi, och om du då får ut lika mycket effekt, så har du samma verkningsgrad.

1. Eftersom du på grund av ökad knacktålighet kan köra med mer tändning/kompression.

Ökar du tändning eller kompression ökar du verkningsgrad.


2. Eftersom du på en vass tvåtaktare kyler motorn innifrån med "överskottssoppa"

Så, om du skulle kör med samma blandningsförhållande (altså ca 30% extra etanol) så får du en mycket kallare motor, därför kan du gå ner närmare stocheometriskt blandningsförhållande (idealt blandningsförhållande) på en etanolmotor än på en bensinmotor.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Smörjning löser man precis som vanligt, med olja ;)

Jag vet att vissa oljor har svårare att blanda sig med etanol än andra oljor, men det är i första hand ett problem med oljeiblandning i tanken, men nuförtiden kör man ju med separatsmorning, och då är problemet mindre, ite obefintligt, men mindre.

det enklaste sättet är nog att prova sig fram, testa några olika oljor, blanda med E85 i en halvliters petflaska och låt stå, se sedan vilka oljor som tar längst tid på sig att skicktas.

gör gjärna jämförande tester med bensin, vet att vissa oljor skicktar sig även med bensin.....

vill man vara trygg finns ju ricinolja, som man av hävd kört spritmotorer med.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Vissa oljor har inte problem att lösa sig med etanol utan i princip ALLA kolväten har svårt att lösa sig .
Däremot så finns en del olika vegetabiliska oljor som klarar det hur bra prestanda har då dessa? hur bra är då ricin olja?

Det är även ett känt problem att olje filmen på cylinderväggarna brister vid inblandning av metanol eller etanol i bensin oavsett om du har ojeinjektion eller ej

Metanol har dock lättare att blanda sig med oljor ( estrar löser estrar ) man kan ju alltid blanda i någon oxidant för att få de att lösa sig med varandra men vad händer då miljömässigt ,klarar motorn detta etc?