Etanolen förstör våra Förgasarflänsar?

E

ejwbegysv

Efter att ha sett mina förgasarflänsar så börjar jag fundera på om det är Etanolen som dom blandar i bensinen som angriper gummit + aluminiumet..

mina gummin hade lossnat helt från aluminiumen och det var rejält erjat..
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Tja, varför inte göra ett experiment? Skapa en %15 inblandning av etanol genom att blanda sjukhussprit och vatten. Utsätt sedan dina gamla gummin för lösningen och invänta resultat... :rolleyes:
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
rydde skrev:
Tja, varför inte göra ett experiment? Skapa en %15 inblandning av etanol genom att blanda sjukhussprit och vatten. Utsätt sedan dina gamla gummin för lösningen och invänta resultat... :rolleyes:
varför inte lägga direkt i E85 ??! måste ju vara både billigare å bättre...
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Peggan skrev:
Jag har ingen maskin som gått lika långt som din Jimmy, men tror tyvärr att det är fel matreal i bitarna, annars skulle det se värre ut på alla gamla maskiner...
Jag tror inte heller de e etanolen. Då borde de ju va så på alla märken å modeller.

Jag tror de är nån form av tillverkningsfel. Du har väll fått ett sk. Mådags-ex. Men som sagt, BRP borde ändå ta sitt ansvar.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Är det 500 mil per säsong??
Tänkte om du hade ovanligt mycket mil på den, har själv en 04 på 500 mil där gummina dock ser bra ut me man får väl ha lite extra koll.