Etanol / Metanol / E85 i tanken... ?

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.394
0
16
Timrå
#21
Är det ingen som har en disel skoter för det finns ju fina små dislar som Kubota har, både 2 och 3pipiga dislar som inte är mycke större än typ RX1 motorn men dom är väl dubbelt så tung men billigt skulle man åka iallafall.
Nu kan man ju undra vad som krävs för att få tillräcklig snurr på variatorn................Vilka ider man kan ha.:D
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
#22
I Fords motorer som är "avsedda" för etanol är den stora skillnaden insprutnings systemet. Grund motorn är den samma ingen högre komp eller så.
Det är bland annat därför "vanliga" bilar motorer får start problem när kvicksilvret kryper neråt, det blir för lite tillsats bränsle vid kallstart då det "normala" insprutet inte "begriper" att det ar etanol i tanken och ska lägga till +30%
Att "ren" etanol håller 106oktan han nog vara sannt.
Men E85 som "vi" kan köpa är ju utblandad med 15% 95 oktan (ser man strikt på fakta är det 85% etanol 12,5%bensin och 2,5%"lite annat" men ändå) Dessa motorer "läser" nu vad vi "bränner". Är det etanol använder sej den av (bland annat) en aggresivare tändkurva utan att det spikar.
= MER EFFEKT PÅ E85 (etanolbränslet) än med 95 oktan bensin i dessa motorer.
Men det torde man få om man kör dem på 98oktan också (fast då blir det dyrare)
Skotern däremot, kan ju inte lista ut vad man har i tanken....
Att i dag convertera till "etanol" innebär att alltid planera så det finns tankställen med "etanolbränsle"
eller att man är bered att bestycka om vid "nästa" tankning
Om man inte kör omkring "hemma" hela tiden.
Kom i håg att vi pratar om att bestycka hela registret inte bara huvudmunstycket.
Förgasaren har ett fast "förlitet" choke munstycke (detta går dock enkelt att lösa med primer)

För mej känns det som mot polen för den ekonomiska vinsten blir en skuren kolv och cylinder.. Lätt 5000:- (det kan ju räcka med en kolv, men veven kan ju också paja)
Man får ju några liter för den summan åxå.
 
Last edited:

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
#23
jammen600 skrev:
Är det ingen som har en disel skoter för det finns ju fina små dislar som Kubota har, både 2 och 3pipiga dislar som inte är mycke större än typ RX1 motorn men dom är väl dubbelt så tung men billigt skulle man åka iallafall.
Nu kan man ju undra vad som krävs för att få tillräcklig snurr på variatorn................Vilka ider man kan ha.:D
Turbo på dom dieslarna ...med mellan växel för att få "rätt" var på variatorn?
Visst skulle det kunna fungera!
Och om "vi" kunder vill ha det lätt(are) alu.motor fabriks monterat.
Nått för MCexpress att bita i? :confused:
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
#24
diesel mc

Jag läste tidigare i veckan om en ny "högvarvig" 1cyl diesel mc !!!
så vem vet om nått år..
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
#25
jammen600 skrev:
Är det ingen som har en disel skoter för det finns ju fina små dislar som Kubota har, både 2 och 3pipiga dislar som inte är mycke större än typ RX1 motorn men dom är väl dubbelt så tung men billigt skulle man åka iallafall.
Nu kan man ju undra vad som krävs för att få tillräcklig snurr på variatorn................Vilka ider man kan ha.:D
En hemma i byn ha satt en diesel från en VW Jetta i sin Ockelbo 800!! Ser mycket brutalt ut! Å funkar fint också.:)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.394
0
16
Timrå
#26
Ja där ser man att det händer en hel del i vårt avlånga land som man inte har en pejling om,haha en jetta motor det var duktigt pulat för att få ner den rovan, så finns det några bilder på NASA jobbet det skulle vara ruskigt kul att få se den.

Är det många norrmän som läser detta forum? annars måste jag
byta ut "pulat" mot nåt annat om ni förstår vad jag menar.:)
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
468
0
16
#28
henkew skrev:
Intressant det här, synd att ingen verkar ha riktig koll på hur det fungerar...

"pa", är det så att mineraloljor inte blandar sig med etanol?
Kan det i.s.f. vara skadligt att köra på nån billig olja i kombination med 95-oktanig soppa, jag har för mig att det ska vara 15% etanol i den?

Och hur är det med etanolens påverkan på packningar m.m.?

Få har riktig koll på hur det fungerar ;)



vissa oljor blandar sig, andra inte, man måste prova sig fram.

vanlig 95-oktanig kan innehålla upp till 5% etanol.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
468
0
16
#29
pa skrev:
Det är bara att testa.
Tänk på att etanol har lägre energiinnehåll ca 35%. Normalt sett så krävs ca 35% mer bränsle vid ren E85 = större munstycken. Annars så innebär det att motorn kan få för lite bränsle och bränna kolvar! Kolla stiften ofta annars kan det går riktigt illa!

E85 har ett betydligt högre oktantal på runt 104 RON vilket gör att det går att ha högre kompression och ta ut mer effekt.

Ja, men å andra sidan så använder vi ju en himla massa bensin enbart för att kyla kolvarna, så vi ligger mycket fetare än stocheometriskt blandningsförhållande på en tvåtaktare, och då en stor fördel med Etanol är att det kyler dubbelt så bra som bensin så blir behovet av extrasoppa inte linjärt mot bensin.

Rent generellt så behövs ett mindre tillskott på toppen och ett större tillskott på dellast.

En avgastempmätare behövs för mappning/bestyckning.

Det är riktigt att oktantalet är högre, så kan man öka kompressionen, och ha bra kontroll på tändningen så kan man få ut en del fördelar.

Ett bra motorstyrningssystem är önskvärt.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
468
0
16
#30
2stroke skrev:
Vad gäller E-85 så ligger det till så här :

E-85 = 85 % Etanol & 15 % 95 Oktanig "REN" Bensin !

Oavsett vilket bensin bolag !


-------------------------------------------------------------
Inte riktigt.

E85 innehåller 85% Etanol, 12% bensin och 3% tillsatser/övriga ämnen
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
468
0
16
#31
nord_man skrev:
Etanolen har ju 35% mindre energi innehåll och därför dricker skotern el bilen mer soppa om man tankar etanol men de kan man ju kompensera genom att etanolen har 104 oktan..å då kan man väll höja kompet å på så sätt få ut mer effekt...eller har ja helt fel??

Delvis har du rätt, men på en vass tvåtaktare så använder vi himla mycket bensin bara för att kyla kolvarna,m och då etanol har mycket högre kylefekt än vad bensin har så är det där man kan utnytja fördelarna till fullo.


Energiinnehåll är inte allt, kan man öka termisk verkningsgrad så minskar man bränsleförbrukningen, relativt, Kan man minska mängden "kylsoppa" minskas förbrukningen, relativt, och så vidare, Etanol har vissa fördelar som gör att behovet av ökad bränslemängd till viss del balanseras upp.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
468
0
16
#32
birdie skrev:
bra skrivet PA!

men enligt mig lika bra att köra på den heliga 95 oktan! fast den kostar mkt :/

Många av oss vill prova för att lära oss ;)
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
#34
Sv: Etanol/Metanol ??

det borde ju funka rätt bra med en turbo 4taktare kan ju ta ut mycket mer hk ur en sån med etanol än med 95, borde ju gå på nåt sätt som det är på ny saabarna där dom känner av vad man har i tanken och ställer om sprut och laddtryck efter det.

OT: Ford ligger lite efter mot för saab när det gäller etanolmotorer. en polares far har en etanolford den måste man ha motorvärmare i direkt det är minus men min bror har en saab och den startar du porblemfritt ner mot 10-15 minus fast man får ju vad man betalar för:)
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
#35
Sv: Etanol/Metanol ??

det finns ett litet problem förutom de nämda ,hur tung blir skotern med dubbelt så stor tank?eller ska man dra omkring på en bränslekälke ,va kul.
Komphöjning= mer pulver= högre förbrukning
 

zl_600_efi

Välkänd medlem
24 sept 2006
136
0
6
Uppsala
#36
Etanol i skotern?

Tjena!
Är de nån som har provat åå köra skotern på de, ja vet att arctic cat har så man kan köra på de om man vill, bara att dra isär en kabel, men hur går dom åå hur mycke soppa drar dom..
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
16
27
#37
Sv: Etanol i skotern?

Man måste ju ställa upp pumpen så den får mer, tror det är runt 30 %...

En bil drar då ungefär så mycket mer med etanol, så antar att en skoter ska ha lika mycket mer i %.. :)

Mer kan jag dock inte säga om det......
 
Last edited:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.780
0
36
34
Skellefteå
#38
Sv: Etanol i skotern?

Är inte E85 sämre att antända i kyla? Alltså skotern torde väl bli riktigt svårstartad kall även om du får upp bränslemängden till rätt nivå...?
 

zl_600_efi

Välkänd medlem
24 sept 2006
136
0
6
Uppsala
#40
Sv: Etanol i skotern?

ok
men ändrar man inte soppan när man drar isär kabeln då?? så att den får mer soppa, för i vanliga fall så känner ju cdi boxen av hur varm motorn är åå så åå ställer in soppa mängden efter de, men om man drar isär kabeln så kanske den inte känner av åå ger då så mycke soppa som den kan??
de står till och me under huven att man ska dra isär kabeln om man ska köra på etanol