Et340 -87 som går sakta..

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Et340 -87 som går sakta.. "LÖST OCH FIXAT"

Har en Yamaha Et340 -87 Som startar och går fint, inga problem när den är kall eller varm osv, så motorfel tror jag inte att det är, men tidigare så ville den bara gå en 40 kmh som max på full gas, Dock upp pallad så gick den 90-100 kmh. Nu har jag precis rengjort variatorn och bytt fjädern i primären + nya glidklackar i sekundären samt monterat på en ny drivrem, så nu gör den ca 70 kmh och samma som tidigare upp pallad, Vad kan vara felet????
 
Last edited:

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Nej,, Har inte kollat det, men ska ta komp prov på den imorgon bara för sakens skull, Men tror ej att det är det som är felet..
Mera förslag tack..
 

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Mattan är bra och rätt spänd,, Sen kan det ju inte ha med saken att göra om den plötsligt går ca 30 kmh fortare när jag bytt ut en del grejor på variatorerna,, Tror fortfarande att det är något med variatorna, Men vet ej vad..
 

_jens_

Aktiv medlem
2 sept 2006
62
0
6
BODEN
jag vet inte men det sitter ju nån sorts bussning eller nå där helixen går.. och om den är dålig så bryter helixen fast och då går den sådär..
 

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Okej, Nu pratar vi om sekundären eller hur? Går det att spänna fjädern i sekundären? hur gör man i såna fall.. Funderar på dela den imorgon för att kolla skicket på fjädern osv,,
 

_jens_

Aktiv medlem
2 sept 2006
62
0
6
BODEN
ja. det finns olika lägen. små hål som du kan välja på. de e lätt att se dom när du tar isär den. men kom ihåg vilket hål den satt i ifall du ändrar dej..

Lycka till
 

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Okej, Fint,, Får kolla på det imorrn och se om det hjälper,, Remmen verkar dock gå ut i fulla lägen på variatorerna när man kör, men dom gör det nog för tidigt med tanke på hastigheten,
 

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Så där, nu Har man kollat boggie och allt annat, allt funkade fint, Satt däremot på forumet i natt och läste om liknande ev, fel, Så när jag monterat primärfjädern och glidklackarna på sek,variatorn och den nya remmen så gjorde den nästan 70 kmh mot för tidigare 40 kmh, men läste på forumet att man skulle ha remmens text läslig när man stod på variatorsidan, Så innan jag lossade helixen och skulle spänna fjädern så så jag att min text var upp och ned, så jag vände på remmen och pallade upp skotern, hmm,, nu snurrade den på upp till 120 kmh utan problem, Snabbt som fanken monterade jag min trasiga huv med spännband för att få lite lyse mitt o kolsvarta mörkret, Startade igång den och allt lyste fint, hann ca 10 meter så vart dog all belysning, in i garaget igen, fixade ett jordfel och på med huven igen, drog ut en repa efter vägen med en ficklampa i hande för att kunna se kmh mätaren, Den pinnade på upp i 90 kmh utan problem alls, och lite till fanns det kvar att ge, varvade och växlade precis som den skulle Härligt Härligt,, Otroligt enkelt fel om man bara visste om att remmen kan göra så mkt.? Så nu är den inne i garaget igen för att huven ska fixas ordentligt osv,, Tackar för all hjälp,, Ha en trevlig skotersäsong alla.