Et 340 tr -85 går bra, går dåligt går bra går inte alls osv.

Nsw85

Medlem
7 feb 2022
8
0
1
38
Luleå
Hej.

Har en et 340 tr som jag köpte med detta fel.

Ibland går den bra länge. Ibland går den dåligt på tomgången och Ibland inte alls. Ofta när den gått dåligt får den då stå och skämmas några dagar och då brukar den komma till liv igen.

Jag har gjort följande.
Bra komp ca 8kg på bägge
Kollat vevaxeltätningar
Nytt soppa filter.
Rengjort tank och förgasare
Slangar
Nytt bränsle
Nya stift
Bytt cdi box
Mätt upp tändhattar, tändspole och tändplattan vilket är innanför referensvärde på +- 20 %..
Plockat isär tändplatta och rengjort.
Kopplat bort alla stoppar vid cdi:n.

Här är en länk med en filmsnutt som visar felet.
Jag är själv misstänksam på tändplattan men blir osäker. Någon som har något förslag?

Mvh

Jonny
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Grabbens startteknik va den roligaste jag sett :)
Jag tror på tändspolen på tändplattan för den går väck vid ojämna mellanrum på ET. Den vibrerar sönder i lindningen men kan visa rätt värde vid mätning.
Finns på Rinab men kallas felaktigt för Laddspole.
 
Last edited:
Reactions: Nsw85

Nsw85

Medlem
7 feb 2022
8
0
1
38
Luleå
Grabbens startteknik va den roligaste jag sett :)
Jag tror på tändspolen på tändplattan för den går väck vid ojämna mellanrum på ET. Den vibrerar sönder i lindningen men kan visa rätt värde vid mätning.
Finns på Rinab men kallas felaktigt för Laddspole.

Haha jo han har jobbat på starttekniken ett bra tag för att få det att fungera. 😁

Det sitter 3 spolar på statorn. Vilken av det är det. Bifogar länk till sprängskiss

 

Nsw85

Medlem
7 feb 2022
8
0
1
38
Luleå
Har bytt spolen nu. Den gick bättre men misstände likt innan nån gång. Körde ca 2 mil funkade okej. Idag när den stått över natten så hostade den igång men gick som att den bara gick på en burk. Provade dra ur en tändhatt åt gången när den gick på tomgången men den stannade oavsett vilken jag drog ut. Så nu vet jag inte vad jag ska tro. Kanske spolen som sitter på tändkablarna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Har bytt spolen nu. Den gick bättre men misstände likt innan nån gång. Körde ca 2 mil funkade okej. Idag när den stått över natten så hostade den igång men gick som att den bara gick på en burk. Provade dra ur en tändhatt åt gången när den gick på tomgången men den stannade oavsett vilken jag drog ut. Så nu vet jag inte vad jag ska tro. Kanske spolen som sitter på tändkablarna?
Aj fan då får du prova en ny utvändig tändspole. De går bra med viken tändspole som helst moped ,,båtmotor,, skoter mc,, bil ja du fattar. De funkar med två separata -tändspolar eller en med dubbla tändkablar och de spelar ingen roll på vilken cylinder du kopplar in dem.
 

Nsw85

Medlem
7 feb 2022
8
0
1
38
Luleå
Aj fan då får du prova en ny utvändig tändspole. De går bra med viken tändspole som helst moped ,,båtmotor,, skoter mc,, bil ja du fattar. De funkar med två separata -tändspolar eller en med dubbla tändkablar och de spelar ingen roll på vilken cylinder du kopplar in dem.
Jag har en et 340 -81 där jag kan låna tändspole ifrån. Undrar vad som skiljer tändspolarna åt det verkar vara en annan spole som används från 84. Men jag behöver inte vara orolig att förstöra tändspolen från den äldre skotern när jag flyttar över den?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Nej Boost, det stämmer inte att man kan ta vilken högspänningsspole som helst. Det skiljer mellan olika Yamaha-modeller, och det har med CDI-boxen att göra.
Använder man en tändspole som passar t.ex en sen SRV på en tidig SRV, så kan du få lustiga fenomen. Den kan gå på tomgång, men inte när du försöker att varva upp. Eller den kan t.o.m ge bakslag när du försöker att starta eller helt enkelt vägra att tända till alls.

Nsw85: Nej, du förstör inte spolen även om det inte är till rätt modell.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Nej Boost, det stämmer inte att man kan ta vilken högspänningsspole som helst. Det skiljer mellan olika Yamaha-modeller, och det har med CDI-boxen att göra.
Använder man en tändspole som passar t.ex en sen SRV på en tidig SRV, så kan du få lustiga fenomen. Den kan gå på tomgång, men inte när du försöker att varva upp. Eller den kan t.o.m ge bakslag när du försöker att starta eller helt enkelt vägra att tända till alls.

Nsw85: Nej, du förstör inte spolen även om det inte är till rätt modell.
Oh-fan de har jag aldrig varit med om på någon motor, de har alltid funkat med vad som helst. Men ts hade en Et spole till så den lär ju funka.
Om den inte funkar med annan t-spole så finns inte så mycket mer att byta i tändväg förutom pickuppsolen.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Jo, det är skumt. Men jag har själv varit med om det.

Tråkigt nog för TS, så är det olika tändspole (och CDI) på ET340 fram till 1983 och fr.o.m 1984.
Men 1983 års ET340 har samma tändspole som SS440, SRV, Excel-V, EX440, ET300 upp till 1983, så det borde finnas någon av dessa i TS närhet som han kan låna för att testa.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Nsw85: Har du testat att lossa på avgassystemet när skotern dummar sig? Det kan rosta sönder plåtar inne i ljuddämparen som kan lägga sig på tvären.
Blev så på en SS440 som jag hade. Nu är inte ljuddämparna lika, men kanske kan hända även på en ET?

Och du kanske också ska skruva isär luftburken och kolla så att det inte kommit in ett löv eller något annat som kan fladdra till och lägga sig i vägen för luftflödet.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Som mas skriver kan de va plåtar som rostat lös i ljuddämparen de hände en kompis på en polaris. Och jag har haft pipor full av råttbo och då gick den dåligt. Kolla även om utblåset är öppet under maskinen för de kan vika igen sig av påkörda stenar mm. Prova ET tändspolen ändå för den kan funka och de går inte sönder något av provkörning.
 

Nsw85

Medlem
7 feb 2022
8
0
1
38
Luleå
Ska prova spolen från andra et:n. Har en phazer där spolen ska passa ifrån men den är i stugan 20 mil bort så jag får plocka den vid tillfälle. Ska kolla ljuddämpare och insuget för att vara säker. Den går ju oftast bra ett tag när jag haft in den i värmen några dagar. Gissar att den torkar upp då förutsatt att det är något elektroniskt.
 

Nsw85

Medlem
7 feb 2022
8
0
1
38
Luleå
Nu har jag bytt spolen och den går som den ska. Jag vet inte speciellt mycket om skotern då tidigare ägare haft den till sin dotter och inte lagt så mycket tid på den. Det som är lustigt är att första gången i trafik är -97 fast det är en -85 ej import. Man kan se att den är typiskt 90tals pimpad med röda plast detaljer typ på fotsteg och plastbelag. Man kan ju undra om det är från återförsäljare eller privat. Nog om det. Jag gissar att den inte har orginalvariator då den inte hade m20x1.5 20220228_170705.jpgpå gängen utan m14x1.5 om jag inte missminner mig. Den har rätt hårt inslag och den inte riktigt orkar fräsa iväg som den ska. När man glider i typ 10 km/h och trycker fullt är det inga problem men från stålastående går det för tungt. Nån som hat nån idé vad man kan göra?
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Nu har jag bytt spolen och den går som den ska. Jag vet inte speciellt mycket om skotern då tidigare ägare haft den till sin dotter och inte lagt så mycket tid på den. Det som är lustigt är att första gången i trafik är -97 fast det är en -85 ej import. Man kan se att den är typiskt 90tals pimpad med röda plast detaljer typ på fotsteg och plastbelag. Man kan ju undra om det är från återförsäljare eller privat. Nog om det. Jag gissar att den inte har orginalvariator då den inte hade m20x1.5 Visa bifogad bild 29755på gängen utan m14x1.5 om jag inte missminner mig. Den har rätt hårt inslag och den inte riktigt orkar fräsa iväg som den ska. När man glider i typ 10 km/h och trycker fullt är det inga problem men från stålastående går det för tungt. Nån som hat nån idé vad man kan göra?
Ha huven öppen/borttagen och kolla på remmen hur den beter sig då du kör o gasar. Kolla om remmen gräver ned sig i sekundären för snabbt, exempelvis.
 

Nsw85

Medlem
7 feb 2022
8
0
1
38
Luleå
Ha huven öppen/borttagen och kolla på remmen hur den beter sig då du kör o gasar. Kolla om remmen gräver ned sig i sekundären för snabbt, exempelvis.
Japp, den går ner direkt i sekundären, vad ska man göra för att åtgärda det?