ET 340 t svårstartade

mendop et

Medlem
5 maj 2010
40
0
1
åre
hej
jag har en et 340 t och när det är -10 ute och jag ska starta jag måste drag 10-15 drag innan den starta..:confused:
vad är felet??

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: et 340 t svår startade

Skaffa ett längre snöre så du kanske bara måste dra 5-10 gånger?

Hahahaha nä förlåt jag bara skojjas ;D

Tjejens bror har samma problem som dig...

Rör du gasen när du försöker få igång den?
Går skotern som den ska när du får igång den?
Går den lika bra varm som kall?

/F

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå

gamla skotrar krävs att man lär sig "känna" motorn lite. Tex hur många gånger man ska pumpa in soppa vid kallstart, själv måste jag pumpa 3ggr och på 2 drag startar den alltid, sen måste jag pumpa en halv till innan den är färdig att köra och jag får aldrig röra gasen när jag ska starta. Men det säger absolut inte hur du ska göra, bara att prova sig fram. Men sen kan det ju även vara andra saker som dåligt komp, dålig gnista, dåligt luftflöde=surar ner sig, för lite bensin bl. a. Svårt att säga vad som är felet på just din.

edit. när jag tänker efter så har väl din choke? Men man ska lära sig hur man ska använda den också såklart.

Last edited:

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
36
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se

Jag tror det där brukar vara vanligt på dom där. Jag monterade primer på min och brukar bara behöva prima 5 ggr och full choke så startar den på första rycket vare sig det är 20 + eller 30 - grader och den har stått flera månader. Utan primern brukade jag få dra 20 ggr minst.