et 340 startproblem

maskenmax

Medlem
6 apr 2015
29
0
1
lycksele
Jag har problem att starta våran et 340 - 85. Den tänder med startas eller bensin i cylinder. Men går bara på detta.. Efter ett x antal drag och svordomar så startar den. Men får dock då för mycket bensin. Men när man väl fått igång den så startar den på första draget men står den ett tag så är det samma visa igen. Men går som den ska när den väl går.

Det som är bytt är:
Ny bränsle pump
slang mellan pump och vevhus
bränslefilter
tändhattar
tändstift

Enormt tacksam om någon vet vad som kan jävlas.
 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har den en vanlig Mikuni VM-förgasare och separat bränslepump, eller är det en "mystisk" spjällförgasare med inbyggd pump?

Om det är VM-förgasare så kolla att flottörventilen håller perfekt tätt och att ingenting i flottörhuset hindrar flottören från att röra sig. Ev kan det löna sig att mäta bränsletrycket, det har hänt mer än en gång att piratbränslepumpar lämnar så högt tryck att även en frisk flottörventil har svårt att täta och då blir ju följden att förgasaren flödar över.
En sak till som är känslig på VM-förgasare är chokeventilen, det är viktigt att den ligger an mot sätet när man inte chokar, och att gummit är i bra skick så den verkligen kan täta.
 

maskenmax

Medlem
6 apr 2015
29
0
1
lycksele
Det borde vara VM förgasaren eftersom den har separat bensinpump. Finns möjlighet att strator eller tändspole som jävlas ?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Eftersom den går på startgas eller snaps så är det knappast något tändproblem.

Men jag har faktiskt fått byta stator på en ET340P '86 en gång. Kommer dock inte ihåg vad det var för symptom på den.
 

maskenmax

Medlem
6 apr 2015
29
0
1
lycksele
Nått annat än förgasaren som kan jävlas ?

det står mic på förgasaren, vem är tillverkaren ?
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
ET340 har en Keihin spjällförgasare. Enkel och lättgasad.

Vanligaste problemet med dem är att lågfartsmunstycket blir tätt av oxid. Det är också vanligt att chokeplunchen fastnar så att den inte släpper igenom tillräckligt med bensin vid start, men släpper igenom för mycket om man får igång motorn.

Jag antar att du tagit isär förgasaren och gjort rent den ordentligt? Isåfall borde du märkt om det är choken, eftersom att du inte kan få med dig förgasaren till arbetsbänken utan att ta ur den ur förgasaren.

Men gissningsvis så har du tätt i munstycken och kanaler i förgasaren, så skruva isär den och gör den kliniskt ren överallt, finns speciell oxidlösande förgasarrengöring som är bra. Använd sådan och blås sedan med tryckluft. Har du tillgång till ultraljudstvätt så kör den i den flera gånger.
Använd också tunna koppartrådar (ej stål) som finns i elledningar typ FK, rensa munstyckenas hål med dessa så att all beläggning försvinner. Inga fel att rensa lite i hålen på förgasaren heller, även de som du ser ifrån luftburkssidan. På med mera spray och tryckluft.

Kontrollera även luftblandskruven att den är fin i spetsen, annars får du köpa en ny hos Yamahahandlarn.

Sätt ihop förgasaren och montera tillbaka den, justera in blandskruven och kontrollera att choken löper lätt och att den både öppnar och stänger.
Nu borde skoter funka.
Gör den inte det så kan du ha en trasig packbox på vevaxeln, så att det inte byggs någon puls för bränslepumpen. Detta kan du testa genom att ansluta en slang på förgasaren från en flaska med bensin som du håller högre än förgasare, startar den och går då så har du pumpproblem.
I.o.f.s så kan det även vara slangen ned i tanken som är sprucken så att pumpen suger mest luft när du drar i snöret, men när motorn startat så är pumpen så effektiv att den hinner suga tillräkligt trots sprickor och läckage.

Och du har väl ny bensin såklart.
 

maskenmax

Medlem
6 apr 2015
29
0
1
lycksele
Kungligt svar. Men du är 100 på att det är keihin förgasare ? Tänkte mest på om jag ska beställa reservdelar till den så kan de va bra å få rätt grejer.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
står det mic på grejorna har dom byt till en mikuni trottel förgasare för att lösa problemet med vilken du har så ställer jag en enkel fråga sitter wiren utan på förgasarn eller går den ner i . går den ner i så har du en mikuni
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
står det mic på grejorna har dom byt till en mikuni trottel förgasare för att lösa problemet med vilken du har så ställer jag en enkel fråga sitter wiren utan på förgasarn eller går den ner i . går den ner i så har du en mikuni
Du har helt rätt!
Jag såg inte det inlägget för då hade jag redan börjat med mitt, som tog ganska lång tid att skriva eftersom man har ett jobb att sköta också..... :mmph: jäkla lotto som aldrig slår in :mad2:

Har de satt på en Mikuni så får man hoppas att de bestyckat in ordentligt, annars kan det vara hål i kolvtoppen som spökar så att inte det byggs något pumpvakum. Men det får vi absolut inte tro....
 

maskenmax

Medlem
6 apr 2015
29
0
1
lycksele
Här kommer lite bilder på förgasaren.


http://www.ladda-upp.se/bilder/wqlzisnrkrursu/

http://www.ladda-upp.se/bilder/adomiwmsjyq/

http://www.ladda-upp.se/bilder/itnirjlnxhiinc/

http://www.ladda-upp.se/bilder/lcuqnicpapwxqb/

http://www.ladda-upp.se/bilder/rzaregijplaiap/

Jag hoppas ni kan se bilderna. Jag tog isär förgasaren igår och rengjorde den men hittade inga större fel på den.

Kan flottörnålen ställa till så den inte startar ? För den kändes glapp men dock har jag inte testat att om den håller tätt.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Men då bör han väl inte gå ? Då den väl startar går den ju som den ska.
Ta loss bränsleslangen från förgasaren och dra i snöret, då ser du om bränslepumpen skvätter fram bensin.
Gör den inte det så KAN det vara packboxen som nämnt ett par gånger tidigare.
Kan även vara filtret och/eller slangen inne i bensintanken, även nämnt tidigare.
Ge förgasaren bränsle från flaska och testa om allt funkar okej då.

Kan även vara cylinderfotspackning-en/arna som läcker.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Kan vara flottörnålen som kärvar, precis som torbjorn föreslog.

Är spetsen på nålen dålig eller sätet som den ska täta mot så kan den fastna och då startar ju inte skotern så gärna, den kan även ställa till med läckage/ överflödning om den inte heller tätar som den ska.

Prova att byta nålen och justera också in flottörnivån noga. Någon kan ha brutit lite vårdslöst vid förgasarrengöring så att bränslenivån inte är korrekt längre heller.
 

maskenmax

Medlem
6 apr 2015
29
0
1
lycksele
Kan vara flottörnålen som kärvar, precis som torbjorn föreslog.

Är spetsen på nålen dålig eller sätet som den ska täta mot så kan den fastna och då startar ju inte skotern så gärna, den kan även ställa till med läckage/ överflödning om den inte heller tätar som den ska.

Prova att byta nålen och justera också in flottörnivån noga. Någon kan ha brutit lite vårdslöst vid förgasarrengöring så att bränslenivån inte är korrekt längre heller.
Hur ska man justera in flottören ? På plåten som trycker på nålen ?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Här är en beskrivning för Keihin.
Nu står det MIC på din, men den är väääldigt lik Keihinförgasarna som Yamaha använder så beskrivningen är nog användbar.
Men du får utnyttja dina Inglesiska kunskaper :heh:
 

maskenmax

Medlem
6 apr 2015
29
0
1
lycksele
tackar så vänligt för alla svar.. Har fortfarande en liten fundering. Jag märkte att flottörnålen glappade i sätet. Ska den göra det och ifs ungefär hur mkt ? Kanske svårt att säga men värt att fråga :)