• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Et 340 problem

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
Tjena! Ny här på forumet så vet inte om jag placerat det hör i rätt tråd.
Har ett problem med min et 340 den är blöt på ena stiftet och vitt på det andra stiftet (variator sidan).
Har provat kolla så den inte drar i sig soppa via vacuumslangen till pumpen.
Har provat bytt stift och första gången funkade det och båda stiften blev vita så den gick snålt. Men efter ett tag började stiften bli blöt igen och förgasaren flödade över, så kollade flottörnivån och den var bra men provade sänka flottören lite ändå och då slutade det flöda över och ena stiftet gick tillbaka till att gå snålt men det andra stiftet är blött fortfarande.
Har även provat mäta upp tändspole och laddspolen och bytte plats på tändkablarna men det är fortfarande att stiftet på variatorsidan är vitt och det andra blött.
Förgasaren är bytt från orginal spjällförgasare till mikuni tm38.
Vet inte vad felet kan vara så skulle uppskatta all hjälp jag kan få! Ursäkta om det blev lite långt och rörigt. //Alex
 

gitarrpelle

Aktiv medlem
6 jan 2013
51
3
8
Järvsö
Tjena! Ny här på forumet så vet inte om jag placerat det hör i rätt tråd.
Har ett problem med min et 340 den är blöt på ena stiftet och vitt på det andra stiftet (variator sidan).
Har provat kolla så den inte drar i sig soppa via vacuumslangen till pumpen.
Har provat bytt stift och första gången funkade det och båda stiften blev vita så den gick snålt. Men efter ett tag började stiften bli blöt igen och förgasaren flödade över, så kollade flottörnivån och den var bra men provade sänka flottören lite ändå och då slutade det flöda över och ena stiftet gick tillbaka till att gå snålt men det andra stiftet är blött fortfarande.
Har även provat mäta upp tändspole och laddspolen och bytte plats på tändkablarna men det är fortfarande att stiftet på variatorsidan är vitt och det andra blött.
Förgasaren är bytt från orginal spjällförgasare till mikuni tm38.
Vet inte vad felet kan vara så skulle uppskatta all hjälp jag kan få! Ursäkta om det blev lite långt och rörigt. //Alex
Gör rent sätet till nålventilen i flottörhuset. Går skitbra med topz på en borrmaskin och liiite autosol! :)
 

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
Gör rent sätet till nålventilen i flottörhuset. Går skitbra med topz på en borrmaskin och liiite autosol! :)
Ska prova det👍🏼 Men tycker båda stiften borde vara blöta då? Och förgasaren är nån dag gammal bara så känns konstigt att den skulle bli skitig så snabbt
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
24
38
Luleå
Klassiker på ET340 är torkad packbox på vevaxeln... du tappar komp = usel förbränning = blött stift.

Detta är ett högst konkret problem på dessa skotrar då de med viss rätt anses som odödliga, det innebär att de står länge utan service och då pajar sådant. Håll koll också på slangar till oljeinsprutningen och ha en extra voltregulator liggande. Då håller de till månen och tillbaka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.682
245
63
Kramfors
Känn även om komptrycket är lika på bägge cylindrarna de är bäst med mätare men om du inte har mätare så tryck dit tummen och låt någ annan dra. Man känner genast om någ cylinder har sämre tryck på så vis.
Ang ev trasig vevaxeltätning så kolla om de runnit ut svart klägg från baksida variator vid vevaxel och du kan ev se gummislimsor från väck packbox. Om du kan hålla den igång och den går på vänster cylinder kan du spruta dit stargas för att höra om den reagerar på det, då vet du om den är väck om de nu inte syns. Jag hade trasig packbox en gång på et 340 men de stiftet vart blött när man hade den på lägre varvtal typ tomg samt att den blev svårstartad.
 

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
Känn även om komptrycket är lika på bägge cylindrarna de är bäst med mätare men om du inte har mätare så tryck dit tummen och låt någ annan dra. Man känner genast om någ cylinder har sämre tryck på så vis.
Ang ev trasig vevaxeltätning så kolla om de runnit ut svart klägg från baksida variator vid vevaxel och du kan ev se gummislimsor från väck packbox. Om du kan hålla den igång och den går på vänster cylinder kan du spruta dit stargas för att höra om den reagerar på det, då vet du om den är väck om de nu inte syns. Jag hade trasig packbox en gång på et 340 men de stiftet vart blött när man hade den på lägre varvtal typ tomg samt att den blev svårstartad.
Har kollat komp med mätare och båda låg lite över 8 kg, även provat startgas bakom variator men reagerar inte på det. Tänkte inte på ifall de var oljigt där men ska kolla det idag 🙂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.682
245
63
Kramfors
När man kollar packboxen för läckage bakom variator så måste motorn gå stabilt på ett varvtal helst tomg. Den kan reagera så lite att man inte märker det. Prova gärna annan spray än startgas för den är för flyktig så den är inte lika bra som ex sprayolja eller hårspay, ju segar spray desto bättre såattasäöga för tanken är att läckaget ska kladda igen så motorn inte suger in så mycket luft där då reagerar den som mest.
Jag ser förgasaren är bytt har den någonsin gått bra efter bytet till den?
 

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
När man kollar packboxen för läckage bakom variator så måste motorn gå stabilt på ett varvtal helst tomg. Den kan reagera så lite att man inte märker det. Prova gärna annan spray än startgas för den är för flyktig så den är inte lika bra som ex sprayolja eller hårspay, ju segar spray desto bättre såattasäöga för tanken är att läckaget ska kladda igen så motorn inte suger in så mycket luft där då reagerar den som mest.
Jag ser förgasaren är bytt har den någonsin gått bra efter bytet till den?
Den uppförde sig likadant med förra förgasaren och fick den att gå med denhär förgasaren också ett tag. Men har plockat ur motorn nu och beställt packboxar som jag ska byta för säkerhetsskull. Såg lite oljigt ut bakom variatorn och där vevhushalvorna delar sig ser det blött ut på några ställen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.682
245
63
Kramfors
Du behöver inte ur med motorn för byte av packbox de görs på plats. Och om den läcker i skarv mellan motorblock gör inget så känslig är de inte. Min et gick rel bra fast packboxen bakom variatorn var i trasor de läckte som sat.. När man väl fick igång den viket va halvsvårt så gick den förvånansvärt bra trotts trasboxen men den surade ner sig på de stiftet vid startförsök och tomg var hopplös att ställa in.
Men om nu motorn är lös så kan du klägga på lite kemisk metall där de läcker i skarven man ska inte riva i en motor i onödan. Bra kemisk metall för det är Biltemas tvåkomp epoxy och Plasticpaddings tanktät samt bästa av alla JB weld. JB weld brukar mekonomen ha hemma eller kan ta hem.
 

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
Du behöver inte ur med motorn för byte av packbox de görs på plats. Och om den läcker i skarv mellan motorblock gör inget så känslig är de inte. Min et gick rel bra fast packboxen bakom variatorn var i trasor de läckte som sat.. När man väl fick igång den viket va halvsvårt så gick den förvånansvärt bra trotts trasboxen men den surade ner sig på de stiftet vid startförsök och tomg var hopplös att ställa in.
Men om nu motorn är lös så kan du klägga på lite kemisk metall där de läcker i skarven man ska inte riva i en motor i onödan. Bra kemisk metall för det är Biltemas tvåkomp epoxy och Plasticpaddings tanktät samt bästa av alla JB weld. JB weld brukar mekonomen ha hemma eller kan ta hem.
Okej, hade bara hört att man skulle klyva motorn vid packbox byte för man va tvungen å lyfta veven lite var de nån som sa. Men ska man fetta in lagret när man tagit bort packboxen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.682
245
63
Kramfors
Man behöver inte klyva et 340/400 vid packboxb byte du fipplar ur packboxen med träskruvar och skruvmejslar bryta bända metoden. Lager ska absolut inte fettas för de är tvåtaktsbränslemsort. De är bara rotax som har fett i lagren på många modeller.
 

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
Man behöver inte klyva et 340/400 vid packboxb byte du fipplar ur packboxen med träskruvar och skruvmejslar bryta bända metoden. Lager ska absolut inte fettas för de är tvåtaktsbränslemsort. De är bara rotax som har fett i lagren på många modeller.
Okej, tack då vet jag! 🙂
 

Mas såklart

Välkänd medlem
17 dec 2011
933
69
28
Säfsen
Originala packboxar på ET340 har en förhöjning som går in i en fördjupning i blockhalvorna. Så det är absolut inte att rekommendera att dra ut packboxarna med skruv, och ännu mindre att driva in originalvarianten med våld.
Köper man däremot ooriginala som har en slät yta utvändigt, ja då kan man pressa dit dem med blocket ihop. Använd gärna gummibaserad Loctite (kommer inte ihåg nummer) som smörja vid montering, som sedan limmar fast packboxen så att den ej kan vandra.
Jag tycker ändå att du ska lyfta ur motorn så att du kan kolla över den. Byta kolvbultslager, kanske kolvringar om de verkar slappa, ta bort oljepumpsdrivningen och oljepump om du kör utan separatsmörjning?

Det tar en halvtimme att få ur motorn och då är det 100 gånger enklare att greja med den. Samtidigt kommer du åt att rikta bukplåten, smörja styrstång och styrleder. Men börja med att lyfta av huven, då är allt jobb skitenkelt.
 
Reactions: Hjulboggie rules

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
Originala packboxar på ET340 har en förhöjning som går in i en fördjupning i blockhalvorna. Så det är absolut inte att rekommendera att dra ut packboxarna med skruv, och ännu mindre att driva in originalvarianten med våld.
Köper man däremot ooriginala som har en slät yta utvändigt, ja då kan man pressa dit dem med blocket ihop. Använd gärna gummibaserad Loctite (kommer inte ihåg nummer) som smörja vid montering, som sedan limmar fast packboxen så att den ej kan vandra.
Jag tycker ändå att du ska lyfta ur motorn så att du kan kolla över den. Byta kolvbultslager, kanske kolvringar om de verkar slappa, ta bort oljepumpsdrivningen och oljepump om du kör utan separatsmörjning?

Det tar en halvtimme att få ur motorn och då är det 100 gånger enklare att greja med den. Samtidigt kommer du åt att rikta bukplåten, smörja styrstång och styrleder. Men börja med att lyfta av huven, då är allt jobb skitenkelt.
Har lyft ur motorn för tänkte ta bort oljepumpsdrivningen då den inte används och byta packboxarna samtidigt 👍🏼 Men har hört att vissa säger man ska fylla läppen på packboxen med fett så inte fjädern hoppar ur ska man göra så?
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Vad man bör göra är att smörja insidan med 2-taktsolja,insidan där vevaxeln går igenom pack oxen så att säga..

Det för att förhindra att gummit tar skada vid första uppstarten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.682
245
63
Kramfors
Ang ta lös packboxen så är de skitenkelt med eller utan läpp. Jag köpte piratbox utan läpp men jag har tryckt in många packboxar med läpp också och de är inga problem, de blir aldrig läckage utvändigt box. Jag brukar lägga på lite silicon som tätar mot blocket. Fett inne i packbox är ingen mening de håller inte fast en fjäder. Men som redan nämnts smeta på olja på vevaxel så boxen löper in lätt.
 

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
Så där ser packboxen på mag sidan ut ser ut som den läckt men ser inte så trasig ut har inte kollat på andra sidan än
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.682
245
63
Kramfors
Så där ser packboxen på mag sidan ut ser ut som den läckt men ser inte så trasig ut har inte kollat på andra sidan än
Jag tycker den ser trasig ut du måste byta även den. De ska inte finnas något oljeliknade klägg utanför en packbox!