ET 340 -81 ingen gnista.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Hallå go vänner.

Jag var ute på en nostalgitripp idag med gamla ET:n och lite mackor och varm choklad.

Hursomhelst så på vägen hem så bara dog den mitt på leden och det var ingen gnista på stiften som var gyllenbruna. Har provat med annan tändspole, kablar och hattar. Kan det vara något på tändplattan?

Vet inte om det hjälper men någon mil innan så dog den likadant fast med en avgasknall sen drog jag bara igång den igen så gick den igen.

Tacksam för svar.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
kolla om du får någon ström på kablarna ut från tändplattan, finns många fel som det kan vara där.
1993 köpte jag en et 340-86 för 6000kr där man trodde at cdi boxen var trasig men det visade sig att en lödning lossnat på kondensatorn.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Ursäkta, jag kan ha fel, men inte finns det väl nån kondensator på en et340? Det är väl bara på brytarstyrda tändsystem :huh:?

Iallafall så tycker jag det låter som nån kabel glappar helt enkelt, du kanske kollat de? Men nån kontakt mellan CDI och tändplattan kan ha åkt ut eller nåt, eller den som går till tändspolen. Blir lätt att man börjar byta en massa dyra grejer för att komma på att de bara va en sladd ;)

Sedan kanske den spolen på tändplattan har gått sönder, ta reda på vilken som genererar gnistan och vilken som ger el till lysen osv, ta lös den för gnistan och mät upp den.

Här är lite olika mätvärden, fattar inte riktigt själv vad som är vad så du får lista ut det själv :)

Pulserspole (ohm): 9,0 vid 20 grader. Vit/röd-Svart
Chargespole (ohm): 350 vid 20 grader. Brun-Svart
Chargespole (ohm) 15 vid 20 grader. Blå-svart

Yttre Tändspole Primärlindning (ohm): 0.15 vid 20 grader
Sekundärlindning (kohm): 3,6 vid 20 grader

Här är en Service Manual också, kanske finns nåt intressant där: http://www.vintagesnow.com/Yamaha_files/ET340_80.pdf
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Ursäkta, jag kan ha fel, men inte finns det väl nån kondensator på en et340? Det är väl bara på brytarstyrda tändsystem :huh:?
nä du kan nog ha rätt i det, som sagt så var det 1993 så det kan nog varit på en spole som lödningen lossnat