Erfarenheter Rotax 1000

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Pga total avsaknad av egen erfarenheter runt denna mastodontmotor är jag tacksam för alla typer av erfarenheter, både bra och mindre bra.
Har nyligen avslutat en kortare otrohetsaffär med en trimmad 700 kubiks Japanska och har nu funderingar på att införskaffa en Summit alt Renegade 1000 (05-07). Hur lirar motorn och RT-plattformen ihop? Känns ekipaget överdrivet tungt vid jämförelse mot "slimmad" 800:a av motsvarande modell?

Även jag inser ju att dryga 160 hk är lite i överkant, men det kan ju vara trevligt med överflöd ibland :D

Tackar på förhand!
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Själva tyngden vet jag inte om man retar sig så mycket på, den är ju lite bredare jämfört mot 800an så att där har den ju ett minus.

Kanske inget att köpa om man gillar att klättra upp för berg men en rolig skoter att köra efter leden med iaf.

En sak till är ju att den vibrerar enormt mycket på tomgång men det märker man inte av så mycket när man kör.
 

SummitSteven

Välkänd medlem
23 okt 2006
260
0
16
Jokkmokk
www.MotorFist.se
Har erfarenhet av summit 1000 och machz 1000, summiten är helt otrolig i fjällen om man gillar att klättra! RTn är ju mycket bredare än en slimmad 800, men inget man bryr sig om efter ett tag. MachZ är grymt rolig efter hårdpackade leder och den visar verkligen att den har 165+hk!
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Jag hade en Mach Z -05a som jag va nöjd med förutom i lössnö så jag köpte mig en Renegade istället å det ångrar jag inte en sekund att jag gjorde!! Den kanske inte går lika fort rakt fram men efter led är den minst lika bra som Zan! I lössnö går det inte att jämnföra dom!! Jag kör Renegaden på 1,6L/mil vid långkörning och 2,2-2,3 vid lek i lössnö! Funderar du på en 1000cc så skulle jag köpa en Renegade!!