erfarenheter om laviner!

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Tänkte att det skulle vara kul om folk kunde dela med sig om egna erfarenheter om laviner.

Jag skulle kunna dela med mig om en upplevelse som jag var med om i helgen uppe i årrenjarka.

Jag och en kompis körde uppe i årrenjarka när jag såg en stor och fin backe å tänkte att jag skulle köra upp för den. Var lite så där varningstecken men tänkte som många andra att inte fan blir det ju nå laviner här inte och speciellt inte för mig.

Så jag tänkte pröva att köra upp för den medans min kompis stannade där nere. Halvägs upp för backen så tittade jag upp på toppen när det döck upp en stor spricka som puffade upp snö längs hela kanten och drivan högst upp lossnade å föll ner.:argh::afraid:

Men som tur var så lossnade inte hela backen men man fick sig en rejäl tankeställare å fan så rädd man vart. vände so fort jag kunde å höll fullgas åt vänster. när jag kollade back så såg jag stora block som rullade ner för backen.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
http://vimeo.com/9777225

Passar på att slänga in den här lavinfilmen här, som f.ö är helt suverän.
Den här borde alla se, helst fler än en gång.
Själv har jag nog sett den 5 gånger, 2 ggr hemma och 3 på "evenemang".
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Verkligen underbar film, mycket lärorik =) Har funderingar kring att utrusta SRXen med längre boggie och sådär så man kan åka upp till nåt fjäll nästa år. Bra att veta riskerna och utrustning som kan vara nödvändigt. Älskar att se på den där djuppudersnö åkningen :p