Erfarenheter kring skoterförsäkring

woodrocker

Medlem
13 feb 2012
28
0
1
Hej allihop!:ciao:
Är en färsking på forat och håller på och kikar efter en ”snöspruta”.
Undrar om ni rekommenderar nåt visst försäkringsbolag med tanke på peng och bemötande den dagen man kanske har snott skotern kring en tall.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Hur man blir behandlad kan variera så mycket från fall till fall så de enklaste är att ringa runt och ta den billigaste du hittar och hoppas på att dom duger till något den dagen olyckan är framme.
 

burman84

Medlem
3 feb 2011
8
0
1
Dina försäkringar har jag, bästa pris. Har haft med dom att göra dock med bil och inga krusiduller där, rekommenderas.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Dina försäkringar ville ha 4700:-/året för TRAFIK på RMK:n.
Då blev det inte dom, så att säga...

Att tipsa om vilket försäkringsbolag som är billigast eller bäst är tyvärr helt d*ävla omöjligt eftersom premien skiljer så väldsamt baserat på kommun, ålder, tidigare statistik osv.
Bemötandet vid en ev skada verkar också vara fruktansvärt varierande, nästan så det har med dagsformen att göra. *suck*-"fri konkurrens" verkar fungera lika bra bland försäkringsbolag som med banker...
 

Joho74

Ny medlem
11 feb 2012
2
0
1
Bonäset
Ring runt till alla som du kan tänka dig för det verkar som att det kan skilja från dag till dag.
Verkar skilja väldigt mycket beroende på modell mellan försäkringsbolagen.
Är det deras egen skadestatistik som ligger till grund för detta? Vet ej...
Självrisken varierar oxså, från 2500 till det mer vanliga 10000kr.

Har själv alltid haft DINA men Folksam var ca 1500kr billigare samt "bara" 4000 i självrisk när jag bytte till Renegaden.
Svårt val...
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Kör själv Gjensidige. Haft 2 försäkringsärenden på skotern och ett på bilen. Aldrig några problem. bara att lämna in å fått det åtgärdat. Trevliga är dom också. Men som sagt. Ring runt å kolla.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Bara att ringa runt som sagt

det skilljer både på hur gammal du är och på hur många KW skotern har osv...

Själv har jag både haft Länsförsäkringar och Dina försäkringar och båda är bra!

/Nicklas.
 

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
Jag skaffade precis försäkring. Skotern i fråga blir min idag. :)

Jag gjorde en "slagning" på insplanet.se. De jämför försäkringar åt en. Där blev gjensidige billigast på trafik, men insplanet bänglade med mig så jag kollade även på compricer.se för att få ett andra utlåtande. De hittade en halvförsäkring för 300 mindre per år än för trafik på gjensidige. Bolaget heter Svedea och håller tydligen mest på med entusiastfordon.

Oavsett vad jag ska ha för försäkring så kollar jag alltid på insplanet eller compricer. Man kan ju inte pruta med en mellanhand visserligen, men det är jag så dålig på ändå. :)

Mitt tips är alltså att ta hjälp. De vet också en del om bolagen och de rekommenderar inga försäkringar hos oseriösa bolag.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.638774,22.126229
 

woodrocker

Medlem
13 feb 2012
28
0
1
Jag ska nog kolla runt lite när jag hittat ett lämpligt objekt.
Vad gäller insplanet och compricer så får man nog ta uppgifterna med en nypa salt eftersom dom inte har samarbetsavtal med alla försäkringsbolag, speciellt inte dom stora etablerade bolagen (Dina, Länsförsäkringar, etc.)
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Jag ger 4750:- om året helförsäkrat självrisk 6k inte billigt kanske men har en assault switchback 800 2011 är väl runt 150 hk eller nåt sånt i den och det sticker iväg när det blir lite hk
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Dina brukar vara billigast på skotrar. Insplanet är ju ett skämt så att använda sig av dom är inte att rekommendera.
Gjensidige var bland de dyrare på min skoter iaf. Nu betalar jag 2400 halvförsäkrat på länsförsäkringar. Gjensidige skulle ha nästan 4k för samma.
 

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
Det är ju upp till var och en, men jag har alltid fått billigare försäkringar än jag väntat mig när jag tagit hjälp av jämförelsetjänster. Det är klart att man missar några bolag, men om de bolagen inte vill samarbeta och ge ut sina priser så att man kan jämföra enkelt då får det fan va. Det tycker jag är lurt.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Vet inget om compricer men insplanet har jag gett ett par chanser. Varför en del bolag inte vill vara ansluten beror nog till stor del på att de helt enkelt inte vill höja premien för dig. För insplanet sitter ju inte och jobbar gratis utan bolagen får ju betala för tjänsten. Som i slutändan blir du som betalar.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Jämförelsetjänsten Compricer ger jag inte mycket för... använde den och tog Gjensidige för jag behövde fort ha försäkringar vid en flytt. Började sen leta runt på egen hand när det var dags för årsförfallodag och för just mig var Länsförsäkringar många kronor billigare när jag slog ihop bil-, hem- och skoterförsäkring. Så kolla inte bara vad dom tar för skotern om Ni även har annat som behöver försäkring då många bolag ger "mängdrabatt" ju fler försäkringar man har hos dom.
 

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Compricer, imsplanet bör man inte ge mycket för. Dom har provision hos vissa fsk bolag därmed kollar dom inte alltid med alla bolag per automatik. Enda sättet att få rätt försäkring till rätt pris är att ringa runt själv och kolla med de olika försäkringsbolagen. Jag lovar er att det är värt den halvtimmen/timmen det tar för att få rätt pris för rätt försäkring för ditt fordon/egendom
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Ring runt och kolla , jobbar själv inom försäkringsbranchen så billigast är inte alltid bäst , villkoren kan skilja mycket också som tex dina 10k i självrisk och folksam 4, skiljer det upp till en tusenlapp så tar ja det med bättre vilkor istället för att ''hoppas'' på att inget ska hända iaf om man kör lite värre maskiner och lite mer utmanande körningar.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
testade compricer när jag skulle försäkra bilen, kom upp ett bolag som var 1500kr billigare på helförsäkring/år än folksam som blev 2a .. när jag sen googlade lite om företaget så hade INGEN skrivit någonting possitivt när dom hade behövt försäkringen utan det var mest ord som clownföretag, idioter, fuskare mm ..
så det billigaste är inte alltid bäst...