Erfarenheter av zrt?

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
Funderar på att köpa en artic zrt 600 eller 800 till nästa vinter, enligt vad jag har hört så ska dom gå bra och vara pålitliga.. Eller? kom med kommentarer..
 

Brandten

Medlem
17 jan 2006
22
0
1
37
timrå
xlt_sks_94 skrev:
zrt 600 motorn är seg som fan att dra igång :) enda ja vet
Vad menar du? Min zrt 600 är iallafall inte alls svårstartad eller tung att dra igång.

Och till trådskaparen:

Den går riktigt bra, känns inte alls så stor och klumpig som alla säger, går relativt lätt att leka med.

Och min har inte krånglat något alls.
Men enligt arcitc cat hatare så är den inte alls pålitlig.
 
8 jan 2006
0
0
0
Vännäs
Jag funderar också på att köpa en Arctic cat ZR 600 eller 700 till nästa vinter. Skulle va bra om någon ville berätta lite mer om dessa skotrar:)
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Nog kan jag hålla med om att ZRT 600 motorn inte är den lättaste att dra igång. Kolla bara vattenpumpen, och att kåpan runt svänghjulet är hel. Brukar kunna spricka sönder om man har otur.

Sedan gick statorspolen sönder på min också. och växellådan ville inte vara med (hade back på min).

Men annars så är det en superhärlig maskin att köra.
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
ok. det låter ju lovande.. men vad menar ni med att den är seg att dra igång, är den svårstartad eller går det tungt?
fler saker man ska tänka på att kolla på när man ska köpa en?
 

VikHe

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Boden
Kolla hur insugningsgummina ser ut..
Kostar bara 1000kr/st original.

Min kan vara rätt tung att dra igång när det är kallt, men det har nog att göra med vilken olja man kör på också.

Och som sagt, kolla så att det är torrt under vattenpumpen..
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Dom är inte svårstartade utan tvärt om så tänder dom fast man bara segdrar vilket är tur särskilt på 800cc och större för dom är riktigt jävliga att få runt när det är 20-25° kallt, jag har monterat motorvärmare på min TC men jag vet att många lägger en vanlig kupévärmare under huven riktad mot cylindrarna 1 timme innan dom ska ut så är det inga problem sen beror det också mycket på vilken olja man kör på.
Driftmässigt är det inte mer problem än med nån annan skoter och körmässigt är dom lite framtunga så det är väl ingen hoppa långt skoter men dom är å andra sidan bergstabila i höga farter.
Satsa på en med ETT chassie från -97&uppåt så får du bättre fjädringsväg och helst även ZRT2 chassit som kom -99 för det är smidigare och rakt igenom bättre särskilt efter led.
Kolla boggien efter sprickor och att inte hålen för bultarna som håller främre stötdämparaxeln i skenorna blivit avlånga och är det en 800:a så hör efter så att vattenpumpstätningarna är bytta om den gått mer än ~500mil annars bör du göra det för att slippa riskera ett balansaxel haveri.
 

Jonny_S_län

Aktiv medlem
1 jan 2000
77
0
6
Innsugninggummit ...motorkuddar...vattenpumpen ..saker som garanterat krånglar..går bra..men ett ***** ljud..måste fan köra med öronproppar...tung...OCH tunggasad..nja...en zr är grymt mycket trevligare än en zrt...i alla lägen.....Jonny
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
tung i början när man ska dra igång den efter en kall natt, sen går de väl ganska lätt att dra men det tar tag innan den går igång!

-97 hyfsat fula men de kan man leva med, speciellt när man kan dra de flesta "snygga" skotrarna.

Känns lite stor och klumpig i början men det försvinner fort!

Tung gasad om man är ovan!
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
VikHe skrev:
Kolla hur insugningsgummina ser ut..
Kostar bara 1000kr/st original.

Min kan vara rätt tung att dra igång när det är kallt, men det har nog att göra med vilken olja man kör på också.

Och som sagt, kolla så att det är torrt under vattenpumpen..

d är ju inte olja i vevhuset...... om den e segstartad så beror de på annat. min xlt va seg, men då läckte d glykol in i magnapullen å gjorde den seg
 

raggarn23

Medlem
14 mar 2006
32
0
1
tja,zrtn är en utmärkt skoter,jag tro inte det finns någe bättre.min 800 99 har gått fel fritt i 826 mil.den är lite seg när det är 20 grader eller lägre,men ändå så startar den på två:D
 
Last edited:

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
KimAlexander skrev:
d är ju inte olja i vevhuset...... om den e segstartad så beror de på annat. min xlt va seg, men då läckte d glykol in i magnapullen å gjorde den seg
Det beror inte på olja i vevhuset utan på att oljefilmen på cylinderväggarna blir som sirap när det är kallt och då blir det en grym skillnad mellan olika oljor hur tunnflytande dom är när det blir riktigt kallt.