EPI-Torque billet vs. 11 serien

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Fundera själv på dessa vikter
vad tror ni om denna settup på en RMK Assault -11 med orginaldrevning och kör mest lågland:
EPI-Torque 66gram
165-327 Almond Primärfjäder
140-220 Black/Green Sekundärfjäder.

stör mig mest på "tomvarvandet" med orginalsettup -orkar och håller rätt varv gör den ju men den växlar ju på på tok för lite på låg/mellan registret.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Tror du kommer få onödigt högt tillslag med den primärfjädern och dom vikterna. Har dock inte koll på vilken primärfjäder man brukar köra på med 11vikterna.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Ja jag vill absolut inte ha högre tillslagsvarv än orginal -gärna lägre runt 4000 skulle kännas bra.
Är det bara typ MTX vikter man kör Almondfjäder? -vilket tillslag får man då?
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Ja jag vill absolut inte ha högre tillslagsvarv än orginal -gärna lägre runt 4000 skulle kännas bra.
Är det bara typ MTX vikter man kör Almondfjäder? -vilket tillslag får man då?
Slp blå/rosa har samma starttryck som original med ger lite mer varv då den har högre sluttryck

Jag skulle rekommendera dig att pm:a Kim.J
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
MTX + Almondfjäder ger ganska precis 4000varv. Men då dessa vikter är ännu tyngre vid hälen än 11 vikterna.
150/330 grön ger med supertips viktade för att passa 11ans assault ger strax över 4200varv, vet dock inte vilken vikt dom liknar mest 10 eller 11 series..
Supertips viktade till 109gram + Almondfjäder gav ca 3500varv eller strax där under..
Men 11 vikterna är ju väl provade så någon borde kunna ge ett bra svar på vilken fjäder som bör passa till dom.
EPI vikterna du länkade är väll princip kopior på 11 vikterna fast lite billigare..
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Är det byte av Sekundärfjäder som gör att man slipper detta "tomvarvande" jag upplever -mer varv känns det inte som jag vill ha.
Man kanske bara kan byta vikter och sekundärfjädern? -är då 140-220 lämplig?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Ingen som kör med serie-11 vikter som kan säga vad dom kör med för fjädrar?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
jag har 11-68 vikter och kör med Slp blue/pink primärfjäder och Team black/purple sekundärfjäder och tycker det funkar riktigt bra, men vad jag hört nu på sistonde så ska Team black/green alt black/red funka bättre iaf om du ska köra 11-66 vikter.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Nu när jag tittat lite närmare på din setup så förstår jag ju varför din maskin varvar som den ska, trots tyngre vikter och orginaldrevning.

Du har en primärfjäder med betydligt högre sluttryck än orginal. Fjädern du använder har spec 140-340, orginal ligger på 120-310.

Angående fjädervalet i sekundären så fungerar alla fjädrar du nämner, inkl black-purple. Det beror lite på övriga setupen. Dock skulle jag inte rekommendera black-purple i första hand.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Skulle detta funka:
11-66 orginalfjäder i primären
Black/green i sekundär
orginaldrevning

Maskinen är en:
RMK Assault 800 -11
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Nu när jag tittat lite närmare på din setup så förstår jag ju varför din maskin varvar som den ska, trots tyngre vikter och orginaldrevning.

Du har en primärfjäder med betydligt högre sluttryck än orginal. Fjädern du använder har spec 140-340, orginal ligger på 120-310.

Angående fjädervalet i sekundären så fungerar alla fjädrar du nämner, inkl black-purple. Det beror lite på övriga setupen. Dock skulle jag inte rekommendera black-purple i första hand.
Ja några problem med varv har jag inte, den ligger där den ska.

Men då är ju frågan, vad rekomenderar du för sekundärfjäder och vart ska jag handla för att handla av dig? samt det här med nerdrevning, du har nerdrevat som jag fattat? till 19/43? vart upplevde du största skillnaden med nerdrevningen + v-kittet?
För som min är nu så har jag tex inga problem med att vifta på skidorna så långt myren tillåter, och jag har en betydligt startrappare skoter än vad den va från start, samt att den orkar hela registret ut och lägger sig stabilt på toppvarvet även i lössnö utan övervarvning eller att jag tappar varv.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jag jobbar på en firma som heter Snökompaniet. Vill du ha kontaktuppgifter kan vi ta det i PM.

Kitet vi säljer till SWB Assault innehåller ingen neddrevning (vilket det gör till RMK modellerna). Anledningen till att jag kör en mer RMK Assault -lik stil på min maskin är för att jag har en Camoplast Peak 2.5 64mm matta med hyffsat hårda kammar. Då behövs neddrevningen när föret är tungt. Kan ev tänka mig att det skulle fungera bra med en primfjäder med hårdare sluttryck, men jag valde drevning istället.

Rappheten i starten får du av 11-serie vikterna, och det lite högre tillslaget. Det jag skulle rekommendera för din del är väl möjligen att testa en något mjukare sekundärfjäder (Red-Green 120-220 eller Black-Green 140-220).

Dock verkar du ha en setup som fungerar, och varför laga något som inte är trasigt. :)
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Jag jobbar på en firma som heter Snökompaniet. Vill du ha kontaktuppgifter kan vi ta det i PM.

Kitet vi säljer till SWB Assault innehåller ingen neddrevning (vilket det gör till RMK modellerna). Anledningen till att jag kör en mer RMK Assault -lik stil på min maskin är för att jag har en Camoplast Peak 2.5 64mm matta med hyffsat hårda kammar. Då behövs neddrevningen när föret är tungt. Kan ev tänka mig att det skulle fungera bra med en primfjäder med hårdare sluttryck, men jag valde drevning istället.

Rappheten i starten får du av 11-serie vikterna, och det lite högre tillslaget. Det jag skulle rekommendera för din del är väl möjligen att testa en något mjukare sekundärfjäder (Red-Green 120-220 eller Black-Green 140-220).

Dock verkar du ha en setup som fungerar, och varför laga något som inte är trasigt. :)
ok ja jag kör med originalmattan än så då skippar jag nerdrevning.
Ska invänta vintern och se hur den känns iår, och eventuellt skaffa något mjukare fjäder och prova båda fjädrarna i vinter.

och det där med att laga nått som inte är trasigt, man vill ju alltid få det lite bättre, man är ju aldrig nöjd :)
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
ok ja jag kör med originalmattan än så då skippar jag nerdrevning.
Ska invänta vintern och se hur den känns iår, och eventuellt skaffa något mjukare fjäder och prova båda fjädrarna i vinter.

och det där med att laga nått som inte är trasigt, man vill ju alltid få det lite bättre, man är ju aldrig nöjd :)
Haha ja, det där med att man aldrig är nöjd känner jag igen.. Det är roligt och intressant att laborera, och förhoppningsvis i förlängningen förbättra. :)