Enskilda luftfilter (Bortplockad orgina luftbox)

Wezzli

Medlem
9 jan 2008
36
0
1
Piteå
Insugsgummina på min RMK 800 2001 gick sönder så vi beställde nya och enlig specifikation skulle de vara för RMK 800 2001-2005 och när vi får dom och har monterat allt visar det sig att lutningen och längden skiljer sig litegrann, vilket gör att orginal luftfilterboxen inte ryms. Vill ogärna modifiera den och vill ogärna köpa nya insugsgummin igen.

Jag har däremot hittat lösa luftfilter att köpa och funderar på dessa. Har provat med ett par kalsonger med grovmaskigt tyg över förgasarportarna men det verkar som att det blir för mycket motstånd så att det slutar med att den suger mycket bensin istället. Någon som har testat dessa insug så jag inte får samma problem med dem?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Förstår inte riktigt. Du vill införskaffa luftfilter istället för luftburken?

Isåfall så är ju en ombestyckning ett måste för att motverka haveri & omjustering av förgasarna. I övrigt fungerar ju luftfilter prima.

Och just ja, en nackdel till. Med luftfilter spricker insugsgummina mycket lättare än när du har luftburken eftersom den hjälper till och håller upp förgasarna en ganska bra bit.
 

Wezzli

Medlem
9 jan 2008
36
0
1
Piteå
Förstår inte riktigt. Du vill införskaffa luftfilter istället för luftburken?

Isåfall så är ju en ombestyckning ett måste för att motverka haveri & omjustering av förgasarna. I övrigt fungerar ju luftfilter prima.

Och just ja, en nackdel till. Med luftfilter spricker insugsgummina mycket lättare än när du har luftburken eftersom den hjälper till och håller upp förgasarna en ganska bra bit.
Ja, men nu får jag ju inte dit orginalluftburken och jag är inte säker på att jag orkar köpa ett nytt insugsgummi. Går ju givetvis staga upp om man vill, men det var mycket med bestyckningsdelen jag tänkte på med.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Ja, men nu får jag ju inte dit orginalluftburken och jag är inte säker på att jag orkar köpa ett nytt insugsgummi. Går ju givetvis staga upp om man vill, men det var mycket med bestyckningsdelen jag tänkte på med.
Okej då är jag med i svängningarna. Jag har själv funderat på luftfiter, så mycker smidigare. Men då kom den här satans bestyckningen! Men om det vora behagligt, så vore inte det värt en spikning om den skulle bli felbestyckad.

Men någon storlek behöver då allt gå upp och kolla stiften därefter. Enda du kan göra tror jag, skulle bli förvånad om någon hade en exakt bestyckning till just din maskin.
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Hejsan... det bästa är att köra med en modifierad luft burk... dem där typ uni filtrerna är inte så bra och har man sånna så är snöskydds strumpor ett måste till dem annars funkar det inte alls tillfredställande....
Byt insugsgummin till orginal så är både du och skotern gladare.. förutom plånboken men den får ju alltid lida så..
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Jag har lösa filter på min och det funkar faktiskt riktigt bra. Men man ska ju se till och rengöra och olja in dom med jämna mellanrum såklart.
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Man ska aldrig olja in filter på en skoter har jag hört.... förklaringen var att : är det mycket sand och damm där du kör? Oljan blir bara som en choke
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Man ska aldrig olja in filter på en skoter har jag hört.... förklaringen var att : är det mycket sand och damm där du kör? Oljan blir bara som en choke
Så du tycker det är bättre att motorn får dra i sej skiten då?????
Tänk nu litegrann!!! Och förresten sand och damm? när man kör SNÖskoter???
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
det brukar nästan alltid vara bättre med luftburk.. i med att då får den i sig kall luft hela tiden.. under huven blir det varmt o den suger i sig varmluft i motorn med tex uni filter..
men då ska man ha en luft burk som inte stryper.. då får man garanterat ut mest effekt..

och uni filtrerna funkar alldels perfekt utan en strumpa.
och oljain filtrerna behöver man inte när det är på en snö skoter.., jag har alltid o kommer alltid o köra utan o olja in mina filter.

det han menade Habbeli, det är inge damm eller smuts när man pumpar puder istället.. : ) då är det inte nödvändigt med och olja in filtrerna.
jag har inte fått nå snö skärningar med uni filter heller så snön tränger inte in.. det som kan hända är att filtrerna kan få lite is o sånt på sig. som bara är o slita bort. : )

bestycka måste du garanterat... för din luftburk som du har nu stryper nog en hel del..
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Näe orginal luftburk med trattarna borta funkar väl bäst. För då slipper den suga i sig varm luft från motorutrymmet med sämre effekt som följd. Kall luft = mera syremolekyler.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Man ska aldrig olja in filter på en skoter har jag hört.... förklaringen var att : är det mycket sand och damm där du kör? Oljan blir bara som en choke
Det är viktigare och olja in filtren på vintern tom än på sommaren. Man vill ju inte att motorn snöskär...blir inte oljan en choke på sommaren så blir den det inte på vintern heller. Funkar fint för mig.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
repeter: jo precis så jag menade. : p men som du säger så får inte luftbuken vara strypt på något sätt, då tappar man istället effekt..

der_strum: jag har kört med uni filter nästan alltid.. har aldrig inträffat att jag fått den o snö skära.. även fast man varit o kört i lätt flyktig ny snö som forsat in under huven... : p
men nog är det bara och olja in filtrerna om ni tycker annat : )
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
repeter: jo precis så jag menade. : p men som du säger så får inte luftbuken vara strypt på något sätt, då tappar man istället effekt..

der_strum: jag har kört med uni filter nästan alltid.. har aldrig inträffat att jag fått den o snö skära.. även fast man varit o kört i lätt flyktig ny snö som forsat in under huven... : p
men nog är det bara och olja in filtrerna om ni tycker annat : )
Jo jag kör inoljat efter mina egna erfarenheter med endurohojar och vinterföre :)