Enkel fråga om förgasare

frille88

Medlem
10 jan 2013
8
0
1
Hej
Tänkte höra med er kunniga om ni vet om tm40 förgasarna från andra märken som (skidoo, lynx mfl.) om dem passar till Arctic cat ?

Jag har en ZR 800 -01 och hittar ju ingen sida eller butik som säljer grejjer till dem förgasarna... =/
Vet ni av någon sida som man kan hitta reservdelar till TM40 mikuni ? :)


Tacksam för svar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det kan skilja lite i cc mått mellan insugen så det kan vara ett stort problem.

Och ännu viktigare så gäller det hitta förgasare utan altitude automatjusering av bestyckningen! Typ dmp som rotax brukar ha.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
DPMenär inte svårt att koppla bort ifall du hittat en förgasare som annars passar..
 

frille88

Medlem
10 jan 2013
8
0
1
ahaa låter ju kanon.
hörnen på "trottlarna" har ju spruckit och gått av på mina och jag tänkte höra om ni vet om det kan vara därför inte skotern vill gå ner i varv och den varvar upp själv när man gasar lite grann ?
För slänger jag i choken så går den ner i varv och varvar inte upp själv!

Annars tror ni att man kan kompensera det med att byta munstycken eller något annat tips vore knon! :)
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Ja kan vara det klassiska felet på Mikuni flatside , glapp mellan trottel och huset så den drar lite tjuvluft. Teoretiskt så kanske du borde kunna gå upp på munstycken för att kompensera för den ökade luftmängden om det inte är för mycket, annars kan du ha glapp någonstans som den drar tjuvluft ifrån , här kanske du kan hitta ett par passande förgasare

http://www.blocket.se/kalix/Arctic_cat_zr_800_polaris_650_delar_44959287.htm?ca=2&w=2&last=1
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Spackla trottlarna med biltemas stålepoxy för den tål både 95-98okt och etasnol. Det håller länge om man slipar och rengör ytan noga. Jag har kört tusentals mil med plastade trottlar och portningar av plast (med hoj och skoter). Jag har provat alla möjliga dyra epoxy men biltemas stålepoxy är de bästa i lång livslängd vid spackling i insug och förgasare.

Dmp systemet och andra höjdreglerande förgasare har helt andra nålmunstycken och trottelnålar = mycket svårt att bestycka in och kan bli svindyrt om man vill ha rätt nålmunstycken.
 

frille88

Medlem
10 jan 2013
8
0
1
Tack så jätte mycket för alla svar!

Jag ska kolla upp allting och se vad som blir bästa lösning.

Tack åter igen för all hjälp : )
 

Markus H

Ny medlem
19 okt 2019
2
0
1
42
Luleå
Jag har samma problem på ena av mina RMK 700. Om man hittar en TM40 från ungefär samma år, går det inte att bara flytta över trottelln till förgasaren som sitter i skotern, eller måste man byta hela förgasaren?
 

Markus H

Ny medlem
19 okt 2019
2
0
1
42
Luleå
Jag har samma problem på ena av mina RMK 700. Om man hittar en TM40 från ungefär samma år, går det inte att bara flytta över trottelln till förgasaren som sitter i skotern, eller måste man byta hela förgasaren?
Jag har nämligen hittat två TM40 från en Lynx Sport Touring 700 -01
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Jag har samma problem på ena av mina RMK 700. Om man hittar en TM40 från ungefär samma år, går det inte att bara flytta över trottelln till förgasaren som sitter i skotern, eller måste man byta hela förgasaren?
Jo det går, men glappet som orsakade att trotteln gick sönder blir kvar