Enkel bärjningsvinsch vad finns det?

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Jag har sett någon form av enklare vinsch som påminner om ett "oöndligt" spännband. Kan möjligen ha varit med i tidiningen. Någon som har en aning om vad det är för produkt och var den kan finnas? Alternativt något annat bra.

Är intresserad av att hitta någon enklare liten vinsch som man ibland kan ha med sig på skotern. Speciellt om man åker själv i svårare terräng. Där man inte alltid kan skotta sig ur en situation.

Har fått tips av en kollega att en del bergskätter prylar skulle kunna vara bra. Men har inte hittat något bland de prylaran som var självklart rätt.

/Johan
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
såg väldigt intressant ut, dock drar den bara 500kg men kan nog funka i många lägen.

Finns ju lite olika spakblock på jula, från 249:-
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Spakblock är bra. Men dom billiga är så kort räckvidd på att dom är oanvändbara. Är dom bra så blir dom ofta för stora och tunga.

Block, talja rep. Ja visst det fungerar. Provade för en del år sedan med att ha ett rep med taljor på. Det var helt enkelt inte praktiskt. Svårt att paketera och driftstätta snabbt. Räckvidd sådär utan en ofantlig mängd rep. Behövde alltid en massa andra band för att förankra.

"båtvagnsvinch" trumvinsch är ju ganska trevliga om man har fäste för dom annars är det inget vidare roligt.

EFI93:
Kombispännaren från Clas Ohlson. Där har vi det jag hade läst om.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136146722

Borde fungera bra att ha som lastsurrning, vinch och bogseringsrep. Itan att ta för mycket plats och vikt. Måste spana in denna i verkligheten.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hej.

Jag har sett någon form av enklare vinsch som påminner om ett "oöndligt" spännband. Kan möjligen ha varit med i tidiningen. Någon som har en aning om vad det är för produkt och var den kan finnas? Alternativt något annat bra.

Är intresserad av att hitta någon enklare liten vinsch som man ibland kan ha med sig på skotern. Speciellt om man åker själv i svårare terräng. Där man inte alltid kan skotta sig ur en situation.

Har fått tips av en kollega att en del bergskätter prylar skulle kunna vara bra. Men har inte hittat något bland de prylaran som var självklart rätt.

/Johan
Strapuulin som beskriv är bra, för ensamturer i skogen kan du kombinere denna med elastisk bergsklättrarrep eller 8-12 mm elastisk lina som finns att köpa på järnaffären.

Är man flera så räcker det ju oftast med att någon drar i en skida för att komma lös, kombinerar man en spännare med elastisk lina åstadkommer du samma sak och det kan t om räcka att bara med kroppskraften tänja ut linan och sätta fast den i något träd 5-10 meter framåt så har man draghjälp det antal meter du sträckt ut, mao perfekt för ensamvargen
 

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Annars så finns ju möjligheten att ta med ett spännband modell grövre. Bind fast i något bakom skotern, fäst kroken i mattan och backa dig försiktigt ur problemet. Dock så barkar det om man inte har back :p
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
EFI93:
Kombispännaren från Clas Ohlson. Där har vi det jag hade läst om.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136146722
Skaffade en sådan "Strapulli" i sommras för att vara redon för vintern.
Provade i sommar att vinscha en lite brygga på rullar, det gick men det var tungt. Väldigt dålig utväxling man orkar inte. En enkel båtvagnvinsch eller litet spakblock gick hur bra som helst. När denna orkade kunde man ändå dra för hand direkt i repet.

Har haft den men på några skoterturer. Har tyvärr fått prova den två gånger.
Skoter upp på släp med tipp. Helt omöjligt att orka med. Så tog i repet och drog för hand istället två pers.

Fastkörning där jag ville dra lite bakåt. Sätter mellan träd och dragkrok. Hinner knappt sätta ihop inna jag än en gång inser att den går inte använda
man orkar inte veva. Får lyfta om skotern istället.
När jag dessutom inser att ett par fjädrar till låsningen har sagt upp sig och flytt så blev den omedelbart pensionerad.

Som vanligt långt spänband fungerar den väl helt ok. Men då finns det bättre alternativ.

Så det är med stor besvikelse jag måste säga vilket skräp. Jag tror på konceptet men denna variant duger inte. Så skulle dom förbättra den lite skulle jag inte tveka att köpa den igen. Hur det ska vara möjligt att dra 500kg eller lastsäkra 1500kg men god spänning förstår jag inte.

Ny länk. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156764226


Någon med tips på andra bra vinsch prylar ?
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Skaffade en sådan "Strapulli" i sommras för att vara redon för vintern.
Provade i sommar att vinscha en lite brygga på rullar, det gick men det var tungt. Väldigt dålig utväxling man orkar inte. En enkel båtvagnvinsch eller litet spakblock gick hur bra som helst. När denna orkade kunde man ändå dra för hand direkt i repet.

Har haft den men på några skoterturer. Har tyvärr fått prova den två gånger.
Skoter upp på släp med tipp. Helt omöjligt att orka med. Så tog i repet och drog för hand istället två pers.

Fastkörning där jag ville dra lite bakåt. Sätter mellan träd och dragkrok. Hinner knappt sätta ihop inna jag än en gång inser att den går inte använda
man orkar inte veva. Får lyfta om skotern istället.
När jag dessutom inser att ett par fjädrar till låsningen har sagt upp sig och flytt så blev den omedelbart pensionerad.

Som vanligt långt spänband fungerar den väl helt ok. Men då finns det bättre alternativ.

Så det är med stor besvikelse jag måste säga vilket skräp. Jag tror på konceptet men denna variant duger inte. Så skulle dom förbättra den lite skulle jag inte tveka att köpa den igen. Hur det ska vara möjligt att dra 500kg eller lastsäkra 1500kg men god spänning förstår jag inte.

Ny länk. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156764226


Någon med tips på andra bra vinsch prylar ?
Om du kombinerar det med en elastisk lina som någon tipsade om tidigare borde väll fungera bra?
Jag har iof inte testat det..