Eniro Kartor

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hallå
Förut kunda man se skoterleder och förbudsområden på eniro kartor, har de plockat bort det nu eller är det bara jag som blivit inkompetent nog att inte få fram dem?

Någon som hört något om det, har googlat utan framgång..
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Har skickat en fråga till eniro, hör av mig om dem svarar.
Tyckte det var en riktigt bra tjänst dem hade.
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Problemet var bara att många av lederna var inte ens på rätt ställe om man jämförde med verkligheten.
Man kunde även som användare markera ut var lederna fanns och av rätt naturliga skäl så stämde inte heller dom så bra. Med tanke på hur det går för Eniro så kanske dom tagit bort dom av ekonomiska skäl :p

Köp en riktig ledkartaistället och sponsra lokala aktörer.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nu när vi ändå är inne på kartor.

Var hittar man kartor som visar alla olika förbudsområden som finns?
Samtliga Länsstyrelser ska ha kartor tillgängliga på webben. Tror de flesta går att skriva ut, om inte annat kan man ta skärmdumpar.

Det hör, enligt Lag, faktiskt till varje skoterförares skyldighet att kontrollera med Länsstyrelserna innan man "går på tur".

Vanliga tryckta ledkartor utgivna av ex.vis skoterklubbar brukar många gånger vara inaktuella beträffande natur och förbudsområden då det tillkommer/utökas eller sker andra förändringar enligt Länsstyrelsernas beslut.

Ex.vis har ett befintligt naturvårdsområde vid Hyckieberg i Älvdalen utökats en hel del fr.o.m denna höst. Detta sker ju på många ställen i landet, så att lita på kartor man köpt för några år sedan funkar inte så bra.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Samtliga Länsstyrelser ska ha kartor tillgängliga på webben. Tror de flesta går att skriva ut, om inte annat kan man ta skärmdumpar.

Det hör, enligt Lag, faktiskt till varje skoterförares skyldighet att kontrollera med Länsstyrelserna innan man "går på tur".

Vanliga tryckta ledkartor utgivna av ex.vis skoterklubbar brukar många gånger vara inaktuella beträffande natur och förbudsområden då det tillkommer/utökas eller sker andra förändringar enligt Länsstyrelsernas beslut.

Ex.vis har ett befintligt naturvårdsområde vid Hyckieberg i Älvdalen utökats en hel del fr.o.m denna höst. Detta sker ju på många ställen i landet, så att lita på kartor man köpt för några år sedan funkar inte så bra.
Personligen så tycker jag det är riktigt svårt att hitta övergripande info om förbudsområden på länsstyrelsens hemsidor. Märkligt att de inte kan ha Google maps karta eller liknande som de lägger in förbudsområdena på så man kan zooma in det område man ska åka i och då se om där är några förbjudna områden.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Personligen så tycker jag det är riktigt svårt att hitta övergripande info om förbudsområden på länsstyrelsens hemsidor. Märkligt att de inte kan ha Google maps karta eller liknande som de lägger in förbudsområdena på så man kan zooma in det område man ska åka i och då se om där är några förbjudna områden.
Det är SJUKT svårt att ta reda på! Har flera gånger påpekat detta till olika intresseorganisationer samt olika länsstyrelser. Man är jävligt snabb på att skälla på oss skoteråkare och det är helt riktigt vårt ansvar att ta reda på vad som gäller. Det sagt så kan ju organisationerna hjälpa till mer så det är "svårt att göra fel".

Som det är nu när jag ska till ett nytt område;
- Kolla kartor och ev. andra regler (utifrån datum etc.) på Länsstyrelsen i fråga.
- Kolla kartor och ev. andra regler (utifrån datum etc.) hos Naturvårdsverket.
- Kolla ev. kartor och lokala regler hos kommunen i fråga.
- Kolla med lokala skoterklubben.

Slå ihop all denna information till något som ger en komplett bild. Denna tar jag sedan och verifierar med lokalt folk på plats...för att alldeles för ofta upptäcka att det ändå inte stämmer "jo...så VAR det ju...men markägaren Bernta har stängt där o där...o numer får man åka härborta...".

Det gör det inte direkt enkelt för oss friåkare att sköta oss...
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Förbudsområden fanns med på Eniro...

Men borde vara ett projekt for snofed kanske att ha bra kartor över förbudsområden samlade? EGENTLIGEN inte deras ansvart men men. Borde inte vara allt för stort jobb att samla ihop informationen från länsstyrelsen och markera ut på karta (elektroniskt)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Samtliga Länsstyrelser ska ha kartor tillgängliga på webben. Tror de flesta går att skriva ut, om inte annat kan man ta skärmdumpar.
Nja, vet inte om det finns hos alla.
Har hittat kartor hos länsstyrelsen för Dalarnas och Jämtlands län som visar det jag vill se.
Men har verkligen försökt att hitta på Västerbottens sida med gick bet.
Om nån hittat så länka gärna.

Det hör, enligt Lag, faktiskt till varje skoterförares skyldighet att kontrollera med Länsstyrelserna innan man "går på tur"
Ja, det är klart att det ligger på föraren att förvissa sig om var man får åka.
Det är just därför jag vill ha tag på kartor som visar det, men det är inte lätt...

Sen är det som Leafo säger, det räcker inte att söka på ett ställe...

Vore absolut ett projekt för Snofed, att ta fram en sammanställd karta med de olika förbudsområdena. Det borde ligga i deras intresse.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nja, vet inte om det finns hos alla.
Har hittat kartor hos länsstyrelsen för Dalarnas och Jämtlands län som visar det jag vill se.
Men har verkligen försökt att hitta på Västerbottens sida med gick bet.
Om nån hittat så länka gärna.
Jag har idag kollat sidorna hos Länsstyrelserna i Dalarna, Jämtland, Västerbotten, Norrbotten, Gävleborg och Värmland och mötte inte några problem alls att finna alldeles utmärkta kartor med aktuella förbudsområden. Enda länet som var under all kritik var Västernorrlands Länsstyrelse som inte hade någon info att tala om.


Ja, det är klart att det ligger på föraren att förvissa sig om var man får åka.
Det är just därför jag vill ha tag på kartor som visar det, men det är inte lätt...

Sen är det som Leafo säger, det räcker inte att söka på ett ställe...
Jodå, det räcker att söka på ett ställe! Och här kommer länken: http://www.lansstyrelsen.se/Sv/Pages/default.aspx

Då får man fram följande sida:


Sedan klickar man på fliken "Djur & natur". (Jag har i det här fallet valt Västerbotten).


Nästa steg:


Sedan:


Sedan snöskoter:


Under "Skoteravstängningar" finns det mycket info. Till höger på bilden har jag ringat in en PDF-länk. Klickar man på den så laddas en PDF- fil med 12 stycken kartor i färg på alla Västerbottens förbudsområden.


Sedan finns det mer info att hämta:


För Norrbotten finns det lika bra info:


Som synes är det väldigt lätt att få fram info med några klick. Alla länsstyrelsers sidor är upplagda på samma sätt. - Så vet man att man ska till ex.vis Västerbotten och åka är en samling kartor bara några klick borta och det går ju att ta fram samma info med mobilen idag.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Lätt och lätt, det går att hitta kartor det är sant. Kartorna är dock inte vidare bra tycker jag (har inte kolalt alla län såklart men de jag sett varierar ganska kraftigt i kvalite.

Sen så vore det ju ENROMT mycket smidigare om de hade haft 1 karta som man kunde zomma in på detr område man var intresserad av. (typ som eniro hade... men förbudsområdena kanske inte var korrekta?)

Jag använde eniro tidigare, zommade in på området jag skulle till och printade sedan ut.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har idag kollat sidorna hos Länsstyrelserna i Dalarna, Jämtland, Västerbotten, Norrbotten, Gävleborg och Värmland och mötte inte några problem alls att finna alldeles utmärkta kartor med aktuella förbudsområden. Enda länet som var under all kritik var Västernorrlands Länsstyrelse som inte hade någon info att tala om.
Måste nog skaffa nya glasögon...
Borde sett den kartan över västerbotten.


Jodå, det räcker att söka på ett ställe! Och här kommer länken: http://www.lansstyrelsen.se/Sv/Pages/default.aspx[/QUOTE] Vidhåller fortfarande att det inte räcker med att kolla Länsstyrelesen kartor. Det finns andra typer av förbudsområden som inte ligger under Länsstyrelsen. Tex Funäsområdet som är beslutat på kommunal nivå. Det är inte med på Länsstyrelsens karta. Har för mig att det är friåkningsförbud runt Åre också? Det är inte heller med på Länsstyrelsens karta över Jämtland.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Vidhåller fortfarande att det inte räcker med att kolla Länsstyrelesen kartor.
Det finns andra typer av förbudsområden som inte ligger under Länsstyrelsen.
Precis, det var det jag försökte förmedla med mitt förra svar. Jättebra instruktion du lade upp Slätabjörnen och det är där jag alltid börjar när jag ska söka information om förbud.

Men sen finns det ofta ytterligare lokala regler och bestämmelser från kommunen, markägare, skoterklubben, skidanläggningar etc. som inte alltid är med hos Länsstyrelsen. Därför räcker det inte att bara kolla där tyvärr.

I och med att Lantmäteriet nu släpper sitt API fritt för terräng/fjällkartan så skulle det vara intressant att göra en tjänst som på karta samlar information om detta på ett och samma ställe (något som Snofed borde vara intresserade av). Jag gick redan i dessa funderingar då jag har velat göra något mot Lantmäteriet och ville hitta ett projekt. Ska ta och dra detta vidare och sondera med Snofed och andra intresseorganisationer.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Låter kanonbra Leafo!

Och som det nämndes så är länssyrelsens kartor bara halva sanningen... Intresse för projektet borde ligga hos länsstyrelsen, Snofed, kommuner, skogsbolag?, mm. Troligtvis bäst att bara börja med länsstyrelsen + komunerna.

Kollade faktiskt på funäsdalen (länsstyrelsens kartor) och då ser det ju ut som man har det väldigt fritt med åkningen. Och det verkar ju inte alls stämma då det är ett enda stort förbudsområde..
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Svar från eniro:

Hej!
Tack för ert mail.

Skoterlederan har tagits bort från våra kartor. Dom kommer att komma tillbaka, vi vet tyvärr inte när.

Med vänlig hälsning
Anna
Kundservice
Eniro Sverige AB
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Hitta.se har en del skoterleder utmärkta på sina kartor iaf runt Saxnäs där jag kikade. Välj Friluft nere till vänster på kartan så dyker de upp. Tyvärr såg jag ingen info om förbudsområden. Men för den som vill få en snabböversikt hur lederna går så kan det nog funka.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Jo hitta.se har bra friluftskartor, tyvärr saknas ju en del...

Ska bli väldigt intressant att se hur det blir efter nyår då terrängkartan, fjällkartan mm släpps fria av lantmäteriet. Idag kostar de ju många tusen om du ska ha hela...

Borde bli tillgängligt i appar till mob, nedladdning till gps navigatorere mm bra mycket billigare än idag.

_________________________________
http://www.lantmateriet.se/sv/Nyheter-pa-Lantmateriet/pressmeddelande-lantmateriet-slapper-smaskalig-kartinformation-fri/


Dessa geodata öppnar Lantmäteriet:

1 juli 2015:

Översiktskartan - karta i skala 1:250 000 som täcker hela landet. Innehåller vägnät, bebyggelse, gränser, höjdkurvor, hydrografi och referensnät. Den används när det är viktigt att få en god överblick över ett större geografiskt område, till exempel vid utbyggnad av mobilnät.
En förenklad höjdmodell, 50 meters upplösning, 2 m noggrannhet i höjd

1 januari 2016:

Vägkartan - skala 1:100 000, innehåller fullständig och aktuell redovisning av vägar.
Terrängkartan – skala 1:50 000, innehåller bland annat vägar, stigar och detaljerade beskrivningar av olika typer av skog och mark.
Fjällkartan - skala 1:100 000, innehåller aktuell och tillförlitlig fjällinformation om exempelvis leder, broar, stugor och hjälptelefoner. Täcker fjällområdet från Sälen i söder till Treriksröset i norr.
Swepos rikstäckande nätverkstjänst DGNSS för mätning och positionering med meternoggrannhet.