Endurohojar ska ej hålla till på våra leder!!!!!!!

tgstorm

Aktiv medlem
23 jan 2013
96
0
6
58
Boden
Idag när jag var ute och gick såg jag Endurospår från Järnvägsövergången
vid Petbergsvägen på skoterleden och ända bort till första älgtornet på vänster
sida vid kraftledningsgatan som går mot skoterstugan. Även om det fortfarande är hårt
på lederna så har de knappast på våra leder att göra!!!!!! Ville bara lägga in en upplysning
om detta. Det är ju förhållandevis mycket snö kvar på lederna, synd bara att man inte kan
ta sig ut från garagen p.g.a asfalt som är överallt. Till nästa säsong blir det att skaffa en
släpkärra så att man kan förlänga säsongen några veckor!!!!! MVH Thomas.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
endurohojjar är väl ändå ett terrängregistrerat fordon precis som en skoter? ja kör själv cross på skoterlederna, dock när snön är borta såklart! sålänge de finns snö är nytron att föredra :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
endurohojjar är väl ändå ett terrängregistrerat fordon precis som en skoter? ja kör själv cross på skoterlederna, dock när snön är borta såklart! sålänge de finns snö är nytron att föredra :)
Är den enduroregistrerad, e-reggad, så får du inte köra den alls förutom till och från tävling men då krävs a-kort.

Om den däremot är mc-registrerad så får du köra den fritt så länge du inte bryter mot terrängkörningslagen, dvs på snö.
 

tgstorm

Aktiv medlem
23 jan 2013
96
0
6
58
Boden
Jag har också en Crosshoj, men däremot kör jag
inte på skoterlederna. Jag trodde man körde skoter
på en skoterled eller??? Det jag menar är att har man
en skoterled som är nysladdad så vill man inte att det ska
komma folk med endurohojar och förstöra en nysladdad led
med djupa hjulspår överallt!!!! Just nu sladdas ej lederna men
det har förekommit tidigare även med fyrhjulingar som förstört
lederna!!!
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har påtalat detta tidigare men gör det igen

Den som ansvarar för skoterleden bestämmer vilka sorts fordon som får vistas på leden, enl tillägg i tkl
Sävast skoterklubb har bestämt att endast snöskoter och ATV med bandsats får köra efter våra leder

Det borde framstå som tämligen självklart, vem skulle lägga ner massor av sin fritid för att sladda och hålla fina leder om de i ett nafs skulle förstöras av fordon som inte har där att göra, inte jag i alla fall
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har påtalat detta tidigare men gör det igen

Den som ansvarar för skoterleden bestämmer vilka sorts fordon som får vistas på leden, enl tillägg i tkl
Sävast skoterklubb har bestämt att endast snöskoter och ATV med bandsats får köra efter våra leder

Det borde framstå som tämligen självklart, vem skulle lägga ner massor av sin fritid för att sladda och hålla fina leder om de i ett nafs skulle förstöras av fordon som inte har där att göra, inte jag i alla fall
Det har du rätt i ser jag nu.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har påtalat detta tidigare men gör det igen

Den som ansvarar för skoterleden bestämmer vilka sorts fordon som får vistas på leden, enl tillägg i tkl
Sävast skoterklubb har bestämt att endast snöskoter och ATV med bandsats får köra efter våra leder

Det borde framstå som tämligen självklart, vem skulle lägga ner massor av sin fritid för att sladda och hålla fina leder om de i ett nafs skulle förstöras av fordon som inte har där att göra, inte jag i alla fall
RB
Hojar har givetvis inget på en skoterled att göra, behövs inte mycket spinn med ett crossdäck, även på hård led så är det potentiellt farligt för snöskotertrafiken.

Dock, med risk för att vara petig så måste förbudet regleras i den kommunala trafikstadgan/planen då det är komnunen som är huvudman för lederna, alternativt att ni sitter på en juridiskt hållbar fullmakt.
Givetvis går de på snöskoterklubbens linje men beslutet ligger hos kommunens trafikplanerare att bereda för beslut.

Sedan finns ju "okamratfostran" också :)