Enduro-600 ( 2000 ) Vill ej starta... ?

karbin

Medlem
22 jul 2007
10
0
1
Jag var ute och körde idag och efter ca 3 mil började motorn gå ojämt och misstända vid full gas, sedan gick den bra i ca 200m. Men sedan började den misstända igen och stannade. Sedan dess har jag inte fått igång den igen och jag har ingen gnista på stiften.
Någon som har något tips på vad det kan vara?
Något man kan mäta för att utesluta saker och ting? t.e.x. hur vet jag om CDI boxen är trasig??

Mvh/Linus
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Sv: Lynx enduro 600-00 startar ej!?

Hej
Jag hadde en Polaris 400 för ett bra tag sedan och då var det exakt samma fenome och då visade det sig vara CDI boxen
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sv: Lynx enduro 600-00 startar ej!?

Kolla D.E.S.S felen du beskriver låter exakt som ett vanligt Dess fel som att den får dålig kontakt. om din skoter ens har dess vill säga det är ja inte säker på :)

Annars kan du alltid mäta upp CDI boxen och tändspolen med multimetern.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: Lynx enduro 600-00 startar ej!?

CDI boxen går inte att mäta upp, du måste prova med en annan. Tändspolen går att mäta upp om du vet vilka värden som ska vara. Även tändplattan kan det vara värt att mäta upp, din Lynx ÅF vet vilka värden som ska vara
 

karbin

Medlem
22 jul 2007
10
0
1
tack så mycket för alla svaren. är lite lur på att det kanske är statorn som är trasig. lyserna lyser då jag drar i snöret, men vädligt svagt, typ glöder. jag har inte hunnit skaffa nå mätvärden än. så jag ska prova mäta innan jag tar bort något mer. men är statorn jobbig att plocka ur motorn?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Lysena och tändningen sitter på olika spolar i din maskin, så de är oberoende av varandra.

Bara du har en svänghjulsavdragare och är van att skruva så går det som en dans