Enduro 600 02 varvar inte ur riktigt?

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Köpte mig en lynx enduro 600sp 02 förra veckan och har inte hunnit köra så mycket men jag tog mig en sväng idag för att gasa på lite, och jag får den inte att varva mer än ca 6500rpm, vad kan det vara?

Kollade tändstiften efter jag hade varit ute och kört och på den vänstra cylindern så var tändstiftet svart och på den högra var det chokladbrunt som det ska vara?

När den är upphissad bak så snurrar mattan, ska den göra det?

Detta är min första skoter och jag har aldrig skruvat i någon tidigare så det är väl inte min starka sida direkt.

Är väldigt tacksam för all hjälp och ideér på vad det kan vara, kan tillägga att det bara är ca 1-2dm puder och ingen botten, men det har väl inte så stor skillnad på hur mycket den ska varva?

Mvh Wille :ciao:
 
Last edited:

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Har ingen elback och ingen mekanisk för den delen. Någon trodde att det var tändstiften, så ska köpa nya imorgon.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Låter konstigt det är något med stiften.. men är ett släckt så visst.. men då hör du ju att den böööööööö och inget händer..

Då har du förspänning i variatorn, testa spänna upp fjädern i variatorn till A6
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tycker den går ganska dåligt på tomgången ibland och låter som den ska dö, svårt att veta om den böööar när jag inte har något att jämföra med, men tycker den bööar lite från början innan man åker iväg..

När skotern är uppallad bak efter man har kört den så snurrar mattan, men det är ju inte överdrivet fort den snurrar..

Det högra tändstiftet var chokladbrunt och torrt, och det vänstra var svart och lite små blött.

Har ingen aning om hur man spänner upp fjädern :p
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Haha ja kanske. Men med tanke på att ena stiftet är svart och inte det andra, kan det inte ha något med det att göra då? får kanske ta och plocka bort tändhatten från ena och prova, sen göra tvärtom? :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
När jag köpte den var det lite soppa i den, och den startade med den soppan osv, sen hällde vi i 20 nya friska liter :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jag bytte plats på stiften och körde lite, men det bruna vart inte svart och det svarta var fortfarande svart ;o men tyckte tomgången vart högre nu när jag bytte plats på dem, nu låg den på ca 2000rpm
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
typ 1500-1800, men när den har stått så lite så lägger mätaren sig på 0, men har tyckt att den här låtit ganska låg på tomgången ibland som att den ska dö
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Någon som borde känna igen detta? behöver hjälp med vad det är. Förra ägaren sa att han hade ställt upp primären så den gick som en "dröm på höga varv" inte vad jag har märkt i alla fall, vet dock inte heller vad den står på just nu.

Om man inte har problem så köper man f'n sig ett..
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Ska göra det, det sitter BR9ECS stift på nu, och jag snackade med några kompisar och dom säger att dom stiften är för motorer med insprutning? och att jag ska ha BR9ES?
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
det sitter 3 svarta insexskruvar i mitten på sek. variatorn med dessa kan du ställa isär skivorna lite så inte mattan snurrar med när den går på tomgång. om den inte bara går på en cylider så kan det vara något strul med variatorerna.