enduro 600 -01 köptips?

Dale

Medlem
26 okt 2007
44
0
1
Torgås
sjaa
jag har funderat på om jag skulle ha köpt mig en enduro 600-01
men vet nån vad dom ungefär kostar i försäkring och hur mkt dom drar i bensin ??
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Jag har en enduro 700 och för den betalar jag ca 4000/ helår, helförsäkring.
Jag bor i dalarna.
Tror att en 600 ligger kanske nån 100lapp under men inte mkt.

Hur mycket den drar är ju svårt att säga men blandad körning så ca 2,5.
Enligt mig så är bensinförbrukningen kanske oviktig, se hällre till underhållningen, och då är en enduro 600 ett mycket bra val!
Pålitlig rotax motor, starktchassi relativt billiga reservdelar och går att få tag på det mesta beg.
Plus att enligt mig är lynx evo-chassit det bästa som byggdes innan skidoo lanserade sitt rev-chassi.
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Jag har också spånat lite på lynx enduro skotrar finns det någon som har mer erfarenhet av dessa? Nått vanligt problem på dessa man ska kolla efter?

Sen har jag forskat lite men bara från VV. Och jag kommer fram till att 600an och 700an väger lika mycket 295 kg. Samt att på -02orna så går vikten ner till 255 kg. För mig känns det lite viktigt då jag söker efter en lite lättare skoter. Om det inte är så att chassina brakar oftare på -02orna eller nått.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Snälla, som i många trådar skrivet så ska man ALDRIG gå på vägverkets vikter. Och vore det så att dom hade lättat skotern 40kg på en årsmodell skulle det vara en större bedrift än den som Ski-doo har gjort med XP chassiet.

Det är i princip samma skoter, väger lika mycket, dock så fanns det elback på de svarta -02'orna som heter "RER" i modellbeteckningen.
 

sleepy

Välkänd medlem
3 mar 2008
188
0
6
MLG
www.garaget.org
vad jag har hört så gjorde dom så i fabriken att den skulle vara lite tyngre min enduro 600 -01 står typ som 300kg elle nått fast den väger 220kg torr, den kostar 3300kr på mig i helförsäkrat per år och jag e 21år.
lagom lek skoter tycker jag dra mellan 1,9 och 3,1 beronde på före och körsett.
02:an som väger 255kg enlig VV är dubbelt så dyra att försäkra
ju tyngre skotern är med mindre hk ju billigare blire försäkringen.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
På mitt regbevis står det 260kg tjänstevikt och det är en 600HO -04.

Angående köpråd så har jag inte kört en normal 600, men det enda som skiljer är väl de extra 15hk som HOn har?

Backen är underbar (lynx var väl först med tändningsbrytning á la vända på motorn? Har dock funnits ett tag, ute på marknaden alltså.), dämparna är sköna, har inte bottnat en enda gång för mig.
Åker man långt så kan det vara jobbigt med en kort maskin och hårda dämpare, men man vänjer sig.

Styrhöjning är nog ett måste om man ska få en skön ståställning. Kommer inte ihåg hur mycket min är höjd dock.

Jag är nöjd med min 04 i alla fall. Det enda problemet jag har är att den bluddrar vid låga farter.
 

sleepy

Välkänd medlem
3 mar 2008
188
0
6
MLG
www.garaget.org
Jag är nöjd med min 04 i alla fall. Det enda problemet jag har är att den bluddrar vid låga farter.[/quote]

då ska du chimsa nålen i trotteln med en m3 bricka så nålen ställs lite högre....
dom gjorde så från fabrik så dom inte skulle dra så mycket bensin vid stilla och lugn körning vi gjorde så på en rev 600 03 nyss det blev en helt annan maskin....och hans bluddra och for på låga farter....det tipset fick vi iallafall av en som verkligen kan med skoter och kör skoter....
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
då ska du chimsa nålen i trotteln med en m3 bricka så nålen ställs lite högre....
dom gjorde så från fabrik så dom inte skulle dra så mycket bensin vid stilla och lugn körning vi gjorde så på en rev 600 03 nyss det blev en helt annan maskin....och hans bluddra och for på låga farter....det tipset fick vi iallafall av en som verkligen kan med skoter och kör skoter....
Är det inte så att den går fett då? Nästan samma symptom, bludder.
Din idé tåls att tänka på, inget kan gå sönder om man ger för mycket soppa.
Har du fler detaljer?
 

sleepy

Välkänd medlem
3 mar 2008
188
0
6
MLG
www.garaget.org
jo man tror den får för mycket men så är det inte den går mycket bättre om du chimsar den lite men kom ihåg att kolla så brickorna är lika stora...
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
jo man tror den får för mycket men så är det inte den går mycket bättre om du chimsar den lite men kom ihåg att kolla så brickorna är lika stora...
Hmmz, sitter ju redan en plastbricka uppe på trotteln, mellan nålen och fjäderclipset som sitter där. Så man ska altså lägga en bricka mellan trotteln och plastbrickan?
 

sleepy

Välkänd medlem
3 mar 2008
188
0
6
MLG
www.garaget.org
fråga han här: rev -03 han har en nerdrevingstråd på ski doo forumet.
han har precis gjort det han kan ge en exakt beskrivning...
 

rakk_

Medlem
16 apr 2008
46
0
1
Jag har också spånat lite på lynx enduro skotrar finns det någon som har mer erfarenhet av dessa? Nått vanligt problem på dessa man ska kolla efter?

Sen har jag forskat lite men bara från VV. Och jag kommer fram till att 600an och 700an väger lika mycket 295 kg. Samt att på -02orna så går vikten ner till 255 kg. För mig känns det lite viktigt då jag söker efter en lite lättare skoter. Om det inte är så att chassina brakar oftare på -02orna eller nått.
Enduro 600 -02 väger 220kg, inte 295...!
Enduro 700 -02 väger 221..!