Enduro 550 FC ( 2005 ) Bränsle snålare ?

larssa88

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Hej. jag har en Lynx Enduro550f -05, som jag anser drar alldeles för mycket bränsle, + att jag måste ha olja direkt i tanken (2%)+ i olje tanken, alltså 4% sammanlagt. jag undrar nu om det finns nått man kan göra med skotern så den drar mindre? har hört at det ska finnas saker att göra.

Mvh Lars
 

linbä

Medlem
30 dec 2004
20
0
1
Borlänge
Jag har samma problem. Och jag var in på den lokala lynx åtf och dom sa att det enda man kan göra är att ställa en snällare setupp på variatorn. Man bör ej bestycka om förgasarna då lynx 550-05 motorerna är ganska "hårt trimmade"
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Låter inte riktigt riktigt........

larssa88 skrev:
Drar mycket bränsle + att jag måste ha olja direkt i tanken (2%)+ i olje tanken, alltså 4% sammanlagt.
Jag undrar nu om det finns nått man kan göra med skotern så den drar mindre ?
Har hört at det ska finnas saker att göra.

Mvh Lars
Det ligger nog en hund begraven här.....

Blanda olja i bensinen efter det att inkörningen är gjord skall du ABSOLUT inte behöva göra !

Tävlar du med maskinen ?

Kolla först med en avgastempmätare om det verkligen är så att den inte behöver så mycket soppa för kylningens skull !!

Har du kollat med LYNX/Ski-Doo försäljaren efter service medellanden ang bestyckningen i förgasarna ??
 

linbä

Medlem
30 dec 2004
20
0
1
Borlänge
Jag fick då till svar när jag frågade på lynx åf i borlänge att det inte är att rekomendera att bestycka om. Men är det någon som vet hur det ligger till i praktiken så är jag också väldigt intreserad av att veta. Även hur det ligger till med den extra olja man ska tippa i tanken.
Den drar ju mer sås än en enduro 800 när jag var in fjällen och åkte.
 

larssa88

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
nej, jag tävlar inte med den. men jag vet att det är så för det sa åtrerförsäljaren + att en kompis har en sådan -04. tycker också det verkar konstigt.

att ställa en snällare setupp på variatorn? fick du veta nåt om hur mycket effekt dom förlorar eller hur mycket mindre dom bör dra?
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
2stroke skrev:
Det ligger nog en hund begraven här.....

Blanda olja i bensinen efter det att inkörningen är gjord skall du ABSOLUT inte behöva göra !

Tävlar du med maskinen ?

Kolla först med en avgastempmätare om det verkligen är så att den inte behöver så mycket soppa för kylningens skull !!

Har du kollat med LYNX/Ski-Doo försäljaren efter service medellanden ang bestyckningen i förgasarna ??

Nu måste jag blanda mig i här...

Lynx 550f -05 SKA ha 4% oljeblandning, 2% ur pumpen och 2% i tanken pga av att den motorn har ett högt effektuttag (ca 70hk) jämfört med den "vanliga" 550 motorn som har ca 57-58hk. Om det blir ett haveri så märks det omgående om motorn har fått för lite olja och då gäller ju såklart inga garantier.
Det är också anledningen till att dom är rätt så törstiga bensinmässigt men också eftersom högre effekt = mer värme = mer bränsle för kylning precis som du skrivit.

Det finns inga service meddelanden angående bestyckningen på Enduro 550f vad jag vet.
Kör man i fjällen så kan man såklart bestycka ner precis som på alla andra skotrar men vid havsnivå... då tar den mer.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Exakt hur mycket drar den för er? Att jämföra soppaförbrukningen olika skotrar emellan utifrån motorstorlekar tycker jag inte att man ska göra. Finns inget som säger att en större motor måste dra mer än en mindre, nog för att det oftast är så. Rotax 800:an som du jämfört med är en ganska bensinsnål motor om allt är som det ska. Och ni kanske körde olika hårt?

I vilket fall som helst är ju Enduro 550:n en liten racer med mycket av vad det innebär, och många har klagat på förbrukningen då de jämfört med MXZ 550 - något man absolut inte kan göra då effekten är, som Plush sagt, helt olik.

Ytterligare ett tillägg till Plush inlägg är att ni Enduro 550-ägare ska vara noga med att köra på Bombardiers (svindyra) XPS-olja. Den krävs för bibehållen livslängd på snurrorna!
 

linbä

Medlem
30 dec 2004
20
0
1
Borlänge
Min drog ca 3liter milen när jag var till fjälls. Men jag är nog lite bortskämd med förbrukning pga att min förra skoter en enduro 500-97 drog max 1,8liter.

På tal om olja så sa min ÅF att det inte hade någon betydelse vilken olja man hällde i tanken så han sålde på mig bombardiers billigare miniralolja. Och jag märkte även att dom hade haft i den olja i oljetanken vid leverans. Så nu blir man ju lite halv sur när man hör att man inte ska köra på nått annat än XPS oljan. Man tror ju att man kan lita på vad dom säger. Är tok pedant med skotern så ett haveri skulle sluta med stora tårar :)

PS: är det nån som har koll på kvaliten på dessa motorer. Får man räkna med ett tidigare ras med en 550 än tex en rotax 500 vattenkyld? Är lite ängslig att det är nå skit man ska få lov att skruva på fast man köpte nytt för att slippa för en gångs skull.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Gissar på att 3 liter milen är vad du får räkna med vid lekkörning. Det finns trots allt skotrar som drar mer, mycket mer ; ) Enduro 500:an är ju helt outstanding gällande bränsleförbrukning så den bör man inte jämföra med.

Det där med oljan är ganska intressant. Uppenbarligen har det inte varit helt klart hos alla handlare betydelsen av just XPS-oljan i Enduro 550-motorn. Den bild jag fått av saken är att vissa handlare är supernoga med att påpeka hur viktigt det är med rätt olja, medan andra hävdat att andra högkvalitativa oljor till bättre pris fungerat lika bra.

Lynx säger Bombardier XPS. Ingen garanti gäller vid haveri om man efter prov ser att en annan olja än XPS-oljan använts, dessutom syns det om du kört på 2 eller 4 % där det senare är det rätta. Det här är ren fakta..

Följer man detta kan jag inte tänka mig att motorn ska hålla sämre än någon annan fläkt- eller vätskekyld motor. Så inte behöver du vara ängslig över det.
 
Last edited:

linbä

Medlem
30 dec 2004
20
0
1
Borlänge
larssa88 skrev:
att ställa en snällare setupp på variatorn? fick du veta nåt om hur mycket effekt dom förlorar eller hur mycket mindre dom bör dra?
Glömde svara på din fråga.
Dom sa att dom hade gjort det på en annan maskin och på det viset fått ner islagsvarvet och även varvet på motorn i övrigt och på det viset så drar den ju även mindre. Men dom sa inget om hur mycket mindre den skulle dra.

Men jag tyckte inte att det var ett intresant alternativ för det är just den sportiga inställningen på maskinen som gör den så kul att köra.
 

larssa88

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
mm.. det ligger mycket i det ni säger. Min kompis enduro 550f -04 drog ca 5liter milen i fjällen.. dock så var det rätt mycket snö då också. min drar vell ca: 2-4 liter milen, svårt att säga men skulle gissa på de.
 

larssa88

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Läste detta på skoterbanken på lynx enduro 550f -04:

Skotern drar mycket bensin orginal, men med en lättning av vikterna & byte till en lite svagare fjäder i variatorn så försvinner rycket i inkopplings ögonblicket och bensin förbrukningen sjönk enormt, men piggheten finns kvar... :)


Är dett nått man kan lämna in å göra hos återförsäljaren? någon som vet nått ca pris?
vad tycker ni om att göra så?