Enduro 500 sp-99

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
Är det en bra skoter? Jag kör en formula 500-98 nu och vill byta upp mig lite till något som tål lite mer stryk än skidoon... Ni som har kört lynxen, hur är enduron? Körglädje? hållbarhet? Skriv allt som nu kommer på!
 

Hedgren

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
Piteå
Enduro G-type

Jag har inte prövat själv, men de flesta jag pratat med som kört G-typar tycker att G-typarna är obehagliga att köra. Det känns som de har skidorna så väldans långt fram. Annars är väl lynxarna kända för att tåla en jävla massa stryk.
 

summit6701

Rookie sledder
1 jan 2000
14
0
0
?

Varför byta märke?
Du kan ju titta lite närmare på nån MXZ.
Om du kör riktikt hårt kan du kanske sätta Engans lr nått likn.
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
jadu......

Jag är har inte riktigt fattat tycke för något speciellt märke än (nog för att jag gillar skidoo skarpt..) så därför vill jag höra lite grann om vad andra tycker om andra skotrar.... Varför jag hör mig för lite om lynxarna är att jag har hört att de ska tåla lite mer stryk än en skidoo...men sen så har jag även hört att de inte ska vara så himla roliga att köra..... Ska jag ha en MXZ så vill jag ha en med ZX chassi, men de ligger ett par tusen för högt i pris för mig än så länge (student).....Sen har jag även funderat på en xc600-99....har ju i stort sett samma chassi som 00:an å den vart ju årets skoter 00.... Men som sagt, jag är öppen för alla märken! ps...ok inte riktigt alla märken....yamaha ligger fortfarande lite lågt hos mig...likaså arctic...
 

Jörgen2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
RE: jadu......

Jag kan varmt rekomendera 500 specialen, den oroliga framvagnen är lite jobbig när man åker normal ledkörning men den blir bättre om man lättar på skidtrycket genom att montera en tjockare bricka på styrspindeln.
 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
RE: jadu......

Hade en Lynx Enduro 500 SP -99. Den gick skitbra! Enduron har ju längre fjädringsväg än Mxz:an trots att mxz:an är sportigare än Formulan. Det som är dumt med Enduron är att huven är gjort i ett material som lätt blir vibrationssprickor på. Men det är ju inte så farligt. Blir inga hemska sprickor.
Lycka till med köpet!
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
RE: jadu......

nu får ni väll ge er en xc 60099a e klart bästa maskinen om man ska köra hårt enda dåliga är mattan sen så kan ja oxå rekomen dera artic cat zr600 vilkaoxå går väldigt hårt bättre framvagn en på xc'n
 

Lynx0r

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Sundsvall
RE: jadu......

Lugn nu, lynxarna tål hård körning bra! Bara att gasa på guppiga leder å försöka bomma alla träd å stubbar...