enduro 500 -97 vs xcr 440 -96

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
helt klart enduron!
kör en enduro 494 -98 och du hittar ingen skoter som ger så mycke skojj för pengarna!

tycker lynxen är bättre i alla anseenden =)
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
ok...men man ser ju alldrig att det står sp på nån annons...vad har en vanlig enduro för dämpare då??
 
L

Lynx_robban

Hej..
jag har en Enduro 500 ´97 och i den sitter det några Ryde FX i framvagnen och som främre boggi dämpare..och den bakre är en Öhlinare.. min funkar väldigt bra men nu efter 700 mil ska ska jag lämna in öhlinaren på renovering, för den har blivit lite slapp..
 
R

r.a.v.e.

Den "vanliga" enduro 500 hade RydeFX-dämpare i framvagn och fram i boggie. Bak sitter det en öhlinare. Största problemet är att de RydeFX som sitter på enduron inte är renoveringsbara. Det hade varit skönt med öhlinare runt om (som på 600 och rave670) eftersom dessa går lite mjukare och med bättre kontroll.
 
R

r.a.v.e.

Jag har en 97:a och jag tycker att effekten räcker gott och väl för "normal" ledkörning. Lynx har angivit 80hk, men mulle på Mperformance bromsat 500:an till ca 85hk (lite svårt att se på diagrammet). Sedan är det ju bara poritivt att den är VÄLDIGT soppasnål. Skall jag bara transportera mig från punkt A till B så går det sällan mer än 1,6l/mil(personbästa på 1,47l/mil). Det drar aldrig mer än 2liler/mil vid ledkörning. Detta gäller förstås min 500:a och variationer förekommer. Mina förgasare är helt originalbestyckade och det enda jag gjort är att justera ner toppvarvet på variatorn. Jag är väldigt nöjd med min maskin som jag haft sedan den var ny.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
ok...så det e inget som man kan rejsa på leden med då, om man vill leka lite???
 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
Kan bara berätta om SP. Tror att det kom ett nytt chassie -98 till enduron iaf. Lynx Enduro SP är då en riktig ledskoter!! Går att köra fort där det är ojämnt. Bromsad
----
http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/Lynx/-97/end97.jpg
dvs ca 85 hk. Från -98, -99 eller nånting sånt så blev den på dryga 90hk.


 

Börje

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Skärp dig nu!! Skit i XCR:en och köp en Enduro nu. XCR:en tar betydligt mer soppa. Minst 2,5l/mil vid blandad körning. Behöver över 6500varv för att inte vara slöare än en Sno-tric. Dessutom är körställnnigen 10 år modernare och aggresivare på Enduron.
Säger bara en sak: ROTAX POWER! Inge satans kameramotor (Fuji) under huven....

Ride safe