Enduro 494 - 98

th0m

Medlem
19 nov 2007
30
0
1
Piteå
Hejsan, tänkte dra ihop en tråd vad gäller Lynx Enduro 494- 98. Vad ska man tänka på när man köper en sådan beg. ? Hur funkar den efter led samt i lössnö ? Allt som kan vara värt att veta om den.
Hoppas på många bra svar.

M.v.h Thom :)
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Kolla så att dämpare, matta osv. är i bra skick. är svindyra att köpa nya. Går otroligt bra efter led. håller för att hoppa med. Ska man köra i djupsnö eller klättra så är det bara att hålla full gas och försöka hitta fäste på björkris, stubbar mm.
 

jonch

Medlem
6 feb 2007
48
0
1
jag har en enduro 494 -97 och de är då ingen lössnö maskin om jag får säga, men annars går den mycket bra :)
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag har inte jämfört 97 ans enduro med 98 ans men vad jag har fattat går 98-00 bättre i lössnö än 97 an. 98 ändrades boggin lite och WP dämpare blev original ist för ölinare. Fjädringsvägen blev lite längre och vad jag fattade det som blev boggin lite mer följsammare än 97 ans boggi. Nackdelen med "nya" boggin är att främre sidoboggihjulen kan låsna om man hoppar mycket och landar på hårt underlag. Vibrerar bulten upp som håller i hjulen och främre dämparen (sitter i samma) så klipps helt enkelt bulten av och då ryker den andra bulten oxå på samma gång. Och då låssnar även främre dämparen i nederkant så den bara sitter i övre fästet. Har man otur då så smäller fästet till boggihjulen av och man får laga för 1000 kr.
Så det är en grej man kan hålla koll på när man köper en 98 och även när man äger den.

Jag är ricktigt nöjd med min 98. Går mycket bra på led. Lössnö funkar men jag har bara 22 mm mata på så man får hålla gas.