Enduro 01-02-03-04

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Tänkte höra vad skillnaderna är mellan årsmodellerna? från -03 är dem ju iaf HO, har slp-skidor orginal och har oftast rer . Men mer skillnader? Är det värt att satsa på en lite nyare, tex en -04a?

Sen har jag hört att det sitter kayaba dämpare från nån viss årsmodell? är det bättre/sämre? på vilka årsmodeller?

Några vanliga fel som man borde kolla efter?

Snackar om 600an.
 
Last edited:

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Från -03 får maskinen de nyare mätarna, andra fotsteg och RER är standard på alla Enduro. Dom har inte SLP skidorna utan dom totalt kassa precisions skidorna.

-04 får SLP skidor och plåten över vevaxeltätningen.

Dom har väl alltid haft Kayaba dämpare? de är väl bara olika kalibrationer som ha skiljt.
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Från -03 får maskinen de nyare mätarna, andra fotsteg och RER är standard på alla Enduro. Dom har inte SLP skidorna utan dom totalt kassa precisions skidorna.

-04 får SLP skidor och plåten över vevaxeltätningen.

Dom har väl alltid haft Kayaba dämpare? de är väl bara olika kalibrationer som ha skiljt.
Okej, tack för infon! Är det enligt dig värt att köpa en -04 då? eftersom det inte verkar skilja så mycket i pris.

Vet du några vanliga fel då? som man borde kolla om man far och kollar på en.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Okej, tack för infon! Är det enligt dig värt att köpa en -04 då? eftersom det inte verkar skilja så mycket i pris.

Vet du några vanliga fel då? som man borde kolla om man far och kollar på en.
Ja, de är ju frågan. Ta nån i fint skick och bra pris, helst -04 då såklart då den är lite uppdaterad. Vet inte hur mycke de skiljer i pris mellan 03 - 04.

Fotstegen är veka om man är lite tyngre. Annars är de väl de vanliga med dålig livslängd på insugsgummina, så kolla dom noga. Sen kan vevaxeltätningen ploppa ut, hur vanligt de är vet jag inte men de är ju fixat med plåten på -04.
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Ja, de är ju frågan. Ta nån i fint skick och bra pris, helst -04 då såklart då den är lite uppdaterad. Vet inte hur mycke de skiljer i pris mellan 03 - 04.

Fotstegen är veka om man är lite tyngre. Annars är de väl de vanliga med dålig livslängd på insugsgummina, så kolla dom noga. Sen kan vevaxeltätningen ploppa ut, hur vanligt de är vet jag inte men de är ju fixat med plåten på -04.
om dem pajjar är det ju lika att köpa v-force direkt istället? angående fotstegen så väger jag inte så mycket, så det borde ju klara sig :)
Sen är det ju slp-skidor på 04an också ;) tror jag ska försöka hitta en -04a, men som du säger så beror det ju på skicket.
 

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Jag kan summera det hela så att 04an är den med minst barnsjukdommar (minst defekter, mest utvecklad).

Fast är du mer en hobby åkare som inte kräver allt för mycket Så spelar det just ingen roll vilken av de nämnda Endurona du väljer.
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Jag kan summera det hela så att 04an är den med minst barnsjukdommar (minst defekter, mest utvecklad).

Fast är du mer en hobby åkare som inte kräver allt för mycket Så spelar det just ingen roll vilken av de nämnda Endurona du väljer.
okey, har en 600sp -01 på g för 27k med 38ans matta osv, 600mil, ser ut att bli den om det inget är nått lik dvs :) har man ju pengar över om man skulle bli sugen på en cross till sommarn. :p
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
okey, har en 600sp -01 på g för 27k med 38ans matta osv, 600mil, ser ut att bli den om det inget är nått lik dvs :) har man ju pengar över om man skulle bli sugen på en cross till sommarn. :p
Ja, de verkar som ett bra köp om den är fin. -01an har även helt ok skidor och 38 matta är ett stort plus, det behövs.

Som Edblad säger, -04an är den med minst barnsjukdomar, de är ju även de sista året med de chassiet så de är inte så konstigt.