En oljetråd till, suck.

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Att man skall ha bra olja är ju en självklarhet. Själv kör jag med VES i min Polaris och XPS i min Skidoo. Men min fundering är om det är bra eller dåligt att också blanda i lite extra olja i bensintanken? Att ha typ 0,5-1% blandning utöver vad själva oljepumpen ger. Bra, dåligt eller onödigt.
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Men det var just det jag funderade över. Mår motorn bättre av det? Har man större marginaler? Finns det några fördelar?
Eller är det helt onödigt?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Är skotern under inkörning eller att man har en våldsamt trimmad motor så kan tanken vara bra ,men på en "vanlig" skoter så känns det lite onödigt :) iallafall för skidoon ,Rushen däremot kan ju kanske må lite bättre av lite extra smörja då dom tillsammans med andra cfi2 snurror är lite kända för att gå lite snålt på oljan.
Tror det finns nåt trick med pumpen på dessa man kan göra . min assault-13 drog riktigt lite olja , 1 oljetank och en halv dunk till på 63mil ...
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Fick tips av min ÅF att hälla lite olja i tanken varje gång jag tankar. Kör Polaris rmk 800-10
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Fördelen med olja i tank är att om oljeinjektorerna i motorn inte är optimalt placerade . Om jag tar en rotax III serien som skräckexempel så sitter injektorn rakt in i vevhus så alla soppa som kommer rent från förgasarna spolas rakt i på kolv uppe i cylinder!! De håller bet bättre genom att ta bort sep olja totalt och köra i tank istället. Men då har rotax cylindermatat insug och polaris/Arctic cat vevhusmatad soppa.
Fabrikanterna flyttar om dessa munstycket från år till år tycker jag för att jaga smartast ställe att ha dem på.
Din polaris vet jag inte vart den har munstyckena så jag kan inte säga bu eller bä nackdelen med olja i tank kan vara klägg i spridare om än ovanligt. Ställ hellre på oljepumpen så den drar 2% i genomsnitt och kör en bränsletillsats i tanken som håller spridare rena och smörjda.

Leta åt en bild på vart injektorerna sitter så kan vi fundera på om de är utvecklingsstört placerade.