En liten fundering kring dämpare.

keeeka

Välkänd medlem
26 jul 2010
172
0
16
Gävle/Ockelbo
Jag och bror har kliat oss lite i skallen tack vare en grej på våra skotrar. Spelar det någon roll åt vilket håll dämparna är vända, dvs kolven uppåt eller neråt. Jag har mina kolvar uppåt men bror min har sina neråt. Påverkas något av detta? Jag slänger med en fin illustration. :becky:



bild.jpg


Hoppas jag postat denna rätt nu, annars kan Mod flytta den.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det beror på vad det är för typ av dämpare om den påverkas.



"E" på bilden är den typ som påverkas av att placeras upp och ner...
 

keeeka

Välkänd medlem
26 jul 2010
172
0
16
Gävle/Ockelbo
Tack för två riktigt bra svar! Då kan mina (ryde fx) sitta som dom gör. Broder har ju en "extern" behållare (fox) så vi har förmodligen olika typer.
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
om du har kolven neråt (den högra bilden högst upp) så får du vell mindre ofjädrad vikt också, eller tänker jag fel? bäst är vell att ha så liten ofjädrad vikt som möjligt, därför man har "uppside down" framgafflar på nyare crossar te.x
 

grop

Välkänd medlem
om du har kolven neråt (den högra bilden högst upp) så får du vell mindre ofjädrad vikt också, eller tänker jag fel? bäst är vell att ha så liten ofjädrad vikt som möjligt, därför man har "uppside down" framgafflar på nyare crossar te.x

Helt riktigt.
Men frågan är om man som vanlig idiot märker så mycket av det? Samma som plåt vs alufälg på en bil. Du får mindre ofjädrad vikt men hur mycket märker du av det?
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
hehe sant. på en skoter märker du nog inte så mkt, men på en cross kan du känna en viss skilnad.