En hel del ang XCR(titta hit, intressant)

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Tjoflöjt på lingonstigen !

Har läst på och letat en jäkla massa info om xcr 600 -95/96 b.l.a på forum i USA m.m. Tänkte dela med mig av lite saker samt fråga en och annan sak.

Jaha, då börjar vi. Från fabrik hade xcr endel problem med vevhuset, PTO oljekanalen va alldeles för liten (klart mindre än de andra) och PTO lagret var felaktigt på något sätt.. (hittar inte den utmärkta förklaringen, orkar inte leta och det spelar ingen roll)

Detta ledde till att 90% av alla xcr skar på PTO lagret mellan 140-240 mil, efter detta kunde man lämna in vevhuset och då borrades oljekanalen upp samt ett dubbelt så brett höghastighets lager med bättre kvallitet monterades på PTO sidan.

Detta löste problemet helt och hållet och efter detta gick motorn 1200 mil helt utan problem innan vanligt slitage började visa sig. Det var heller inga problem att köra med pipor och t.ex. slp toppar bara man använde insidan av huvudet dvs: rätt olja och rätt mängd, varmkör, bestycka rätt, undvik varvtal över 9000rpm som även efter denna updt inte gillas av denna motor och ingen annan motor heller skulle jag tro.

Det fanns däremot andra varianter, folk som bara:
bytte lagret till original lagret (det dåliga alltså)
bara borrade oljekanalen (och monterade det dåliga, fast nytt)
bara bytte till det updt lagret.

(alla varianter utom det fulla allternativet har visat vara rasbenägna)

MEN fortfarande finns det maskiner som inte rasade där från första början, som går och går än idag med bra många mil på nacken..



Jag ska själv köpa en xcr till hösten/vintern och skulle helst villja få tag på en updt fräsch motor som ej gått med pipor.

Grejen är ju den att all denna info är tagen ifrån forum i USA och detta har jag aldrig ens hörttalas om i sverige, hur kommer det sig? Hade inte vi samma problem eller? Vad har ni för erfarenheter av era xcr?

Nu en fråga som inte hör till: Skiljer sig motorn från 95 den som sitter i 96?
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
kan väl vara så att skotrarna kom er ju ut före i staterna vilket lede till att problemet upptäcktes tidigt vilket gjorde att problemet fixades av polaris innan skotrarna började sheppas till sverige ? eller, bara en ren gissning av mig...

skulle vilja veta vad heter forumet du hittade den här infon?, värkar vara väldigt intressant läsning.
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
verkar enligt sidan att xcr 95 är mer pålitiliga än 96?

"1995 XCR-600*
Problem engines were mostly late build units and most had been running aftermarket triple pipes as well.

1996 XCR-600*
Almost every single ’96 XCR-600 I encountered spit its crank before 1500 miles, often around 900 miles. There was also a secondary issue with these sleds as well, many suffered piston failures when the casting around the piston pin area would crack away and allow the pin to work out. On almost every crank job I did I also replaced the pistons as well and made sure the PTO oiling hole was enlarged to match the center hole. Once the updated cranks were available through Polaris, I don’t recall having any second time failures when properly repaired."
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Jo verkar så, men dessvärre sitter det xtra-12 boggie i 95:an sen är ju 96 ett år nyare. Har även hört att nått med bandtunneln skilljer till dess nackdel.

Man vill ju få tag på en som har borrad oljekanal + det updt PTO lagret, men har ALDRIG sett någon gång bland nån blocket annons att någon skrivit nått liknande.

Man kan ju undra om detta problemet verkligen drabbar Sverige, som xlt_sks_94 sa.


Finns det ingen som kan bekräfta och vet?
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
hej jag ska sälja min nuvarande skoter för att jag hade tänkt köpa en xcr 600.
men som det ser ut nu på blocket så finns det ju nån 95 o nån 96 men jag tycker ju att 96 har snyggare huv.
Vad är det som skiljer dessa modeller mellan varan ??
sen la jag märket till att det stod 92hp på båda men är det inte 100hk dem har??
sen fjädringen på 95an så var det en xc-101 8" vad är det som är för speciellt med den??
o sen det dära med tunneln, jag har sett en annons på blocket där en kille hade en 38mm matta på en 96a kan man få in en sån på en 95a med???
sen har jag hört att ett par trippelpipor som passa på xlt inte passa i en xcr hur kan det komma sig ?? motorerna skilljer väll sig inte så mycket ???

vad har ni för råd till mig som har tänkt köpa en xcr 600 ???
vilken av dem är bättre???
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
hej jag har skrivit fel.
jag hade läst på nått forum att de hade 100hkmen de har de tydligen inte.
men du var närmare. de har tydligen 61kw enligt vägverket :confused:
så då blir det ju att de har knapt 83hk.
kan det erkligen stämma ???
produserar de inte mer kraft 600motorerna ???