En fråga ang bränslepumpen

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Tjena!

Sökt runt lite men hitta inget direkt svar så jag frågar istället,

Hade lös förgasarna för rengöring men har troligen lyckats gjort något med ena flottören så jag fyllt ena cylindern med bensin under natten, sagt å gjort ryckte jag av förgasarna nu men då står bränsle anslutning till förgasarna på pumpen å tömmer tanken på soppa? Är detta normalt? Kan inte minnas att jag behövt plugga pumpen någon annan gång jag haft lös förgasarna?

Tänkte om det hänt nått med pumpen men har dålig koll på dessa så bäst jag frågar.

Skotern är en xp 800R
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Om du menar att soppa kan rinna från tanken till förgasarna utan att motorn är igång, så är svaret ja.
Det är flotörsystemet i förgasarna som hindrar förgasarna att flöda över.
Så troligen har du fått ner något skräp vid flotörnålen, behövs inte mycket för att den ska läcka förbi.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ok! Ja jag misstänkte det efter som det bara ena Förgasaren som flödar, men jag hade för att pumpen hållde tätt fram tills man drar i snöret/startar den styrt av nån typ av vacum/membran ventil, men det är alltså självfall från tanken?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
membranpumpar har som funktion att hjälpa till att pumpa fram bensin till förgasarna, men de har ingen funktion att vara tät tills motorn skapar vakuum. Det enda som hindrar överflödning är nålventilerna i förgasarna.

Dock kan skadade membranpumpar läcka bensin via vakuumslangen och fylla vevhuset med bensin "bakvägen" så att man byter nålventiler förgäves
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ok! Bränslet kommer ur bränsleslangen till förgasarna så det verkar va i sin ordning, trodde däremot inte det skulle rinna direkt ur pumpen men då behöver jag inte oroa mig mer.