Elstart på viking II (1996) ?

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
30
luleå/Ösd/Storåbränna
Hej.
Har ett problem med elstarten på min faders skoter. En kväll när den stått hela dagen och jag skulle starta och köra en tur så var elstarten riktigt Tröög och knappt orkade ! ? Det var just så att den tändetill.. Men den fungerar så några gånger men sen slutar den helt!..

Det hörs ett knäpp när man vrider på nyckeln men den vill ej tända till ? Vi kollade alla kontakter och så och det såg bra ut.
Vi satte Batteriet på laddning under natten och sen på morgonen så satte vi i batteriet igen och provade.. Men då var den lika seeg som på kvällen innan och man hörde bara det där klicket?

Vi letade reda på startmotorn och vi uteslutade att den var Längst under motorn (tror vi:eek: ) Sprängkisser ? Men då frågade vi en kunnig polare till min pappa och han sa att det kunde vara startrelät ? Och vi frågade vart de är och de hadde han ingen aning om. Hur ser ett startrelä ut ? Jag tror de är en svart liten platsfyrkant ? De trodde pappa också men vi är inte säkra ?

Finns det inte bara nått Kål i startmotorn som måste bytas ? "Den kunnige sa det" Och sitter startmotorn under motorn ? Vad tror ni att det kan vara ? Allt är välkommet och gärna sprängkisser på vart startmotorn sitter ?..Även om den är väldigt lättstartad med snöre så gillar pappa inte att dra i snöre... :rolleyes:


Mvh Tommy:)