Elstart M800 -13

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Hej!

Jag äger en Arctic Cat M800 -13, och är mycket nöjd, förutom en strulande elstart.
Den startar, fortfarande för det mesta, men bendix-drevet slungas ut mot startkransen, och "fladdrar".
Tanken är väl att drevet ska gå ut mot startkransen, och när motorn startat så ska drevet "slungas" tillbaka.
Men många gånger, t.ex. efter sommarvilan, då den kan behöva gå lite extra, ja då tuggar den runt motorn 1-2 sekunder, för att sedan dra sig tillbaka så att säga.
Fortsätter jag hålla på nyckeln så tomsnurrar den bara.

Vad är det som gör att det blir så här? Jag har läst lite överallt om startmotorbekymmer på Arctic cat, finns det någon uppdaterad variant?
Jag såg denna t.ex. https://www.countrycat.com/arctic-cat-0745-424-electric-start-update-kit-2012-2016-800-8000

Det låter ju såklart bra, men vad är förändrat, och hjälper det?
Kan jag byta ut något för att få den att fungera bra, eller kommer det funka ett tag och sedan återgå tills drevet är fullständigt utnött? :)
Jag filmade en snutt, med nödstoppen intryckt för att den inte ska starta, i mina ögon så borde den snurra runt motorn i all oändlighet tills jag släpper nyckeln eller batteriet är dött..


Vad tror ni, nån som vet mer?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Det var bulle på dessa maskiner, Vad som gjordes vet jag inte men det verkar inte ha med ditt problem att göra.
Tycker det låter väldigt torrt när du kör startmotorn. Lite rengörning och smörjning skulle jag börja med.
Tappar startmotorn farten så åker drevet tillbaka.
Bulletin No: BS201408
Subject:Starter Pinion Shaft
Affected Models:2013 F 800, XF 800, and M 800 electric start models
Condition:The snap ring securing the PTO side of the starter pinion shaft may loosen causing the shaft to impact the drive clutch.
Solution:Install new Electric Start Update Kit (p/n 0637-427). Instructions will be included in the kit
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Nä, enligt den där bulletinen så verkar det inte ha med mitt problem att göra, har läst om flera som varit med om det problemet, på amerikanska forum, men mitt är av helt annan karaktär!

Du har rätt i att den låter väldigt torr, ska ta ner pipan och se om jag kommer åt att smörja rörliga delar och se om det blir bättre!
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Är batteriet riktigt hundra?
Enligt min batteritestare så har jag mer CCA än när det var nytt.
Och det var fulladdat mes Ctek precis när jag gjorde filmen.

Så ja, jag är hyfsat säker på det.
Hade 11v ut mot starten medan den kör.

12.9v obelastad..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Jag hade samma fel som du förra vinter. Jag sprejade på måfå i ilskan med 5-56 på bendixdrevet och bakom där vart fjädern sitter. Det gjorde stor skillnad.
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Jag har gjort det nu med, med lite vaselinspray och multispray om vartannat, tycker också den blev bättre!
Men inte helt bra, men kanske får köra i omgångar så det verkligen tar in, för den låter inte alls lika torr nu mer.. :)
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Det var bulle på dessa maskiner, Vad som gjordes vet jag inte men det verkar inte ha med ditt problem att göra.
Tycker det låter väldigt torrt när du kör startmotorn. Lite rengörning och smörjning skulle jag börja med.
Tappar startmotorn farten så åker drevet tillbaka.
Bulletin No: BS201408
Subject:Starter Pinion Shaft
Affected Models:2013 F 800, XF 800, and M 800 electric start models
Condition:The snap ring securing the PTO side of the starter pinion shaft may loosen causing the shaft to impact the drive clutch.
Solution:Install new Electric Start Update Kit (p/n 0637-427). Instructions will be included in the kit
Hej igen!

Jag har inte gett upp med startmotorn, plockade ut den ur skotern igår och satte den i skruvstycket och kör den med stor 12V extern laddare.
Och den beter sig ju ungefär likadant, har provat smörja och så, men det gör varken från eller till..
Drevet kastar ut, för att sedan åka tillbaka in nästan omgående.
Men det går kanske inte att testa så utan motstånd av motorn..?

Har kollat på artikelnumret du länkade.
Och jämfört med grejerna jag har, jag verkar ju ändå ha en semi uppdaterad variant.
För, om jag kollar en startmotor till en 2013 så har den en låsring till "pinion" axeln, så att den går att dra ut.
Jämför jag sprängskisser 13-17, så ser min ut som 2014-15, och 16 så kommer uppdateringen du visade.




 
Last edited:

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Kom du fram till någon lösning ? Vad fick du byta? Min är likadan nu fast det är en xf 8000 -15

Nä, det som hänt är att startmotorn dog helt ifjol, både startrelä och batteri är helt.

Så gissningsvis var startmotorn på väg att ge upp, och hela motorn skulle behöva bytas.
Har kvar skotern, men jag drar numer i snöret..