Noterade dagens nyhet på Snofeds hemsida angående elsnöskotern http://www.snofed.se/Default.asp?oewCmd=3&id=46641&archiveid=1610
Mycket bra att utvecklingen går framåt på alla fronter och denna typ av drift kan säkert vara något för skidanläggningar mfl där de har möjlighet till kontinuerlig laddning samt har förhållandevis korta körsträckor, likaså finns det säkert en marknad för de som bara åker snöskoter till den lokala pimpelsjön.
Dock, det jag anser är tråkigt är att de flesta jämförelser när man kommer till utsläpp/emmissionssidan alltid sker mot gamla uppgifter och ofta väldigt ensidigt mot just snöskotern istället för att visa den totala bilden för utsläpp i landet då det skulle ge en mer balanserad bild.
Observera nu att jag inte hävdar att snöskotern är skuldfri men väger vi den mot övriga utsläppskällor så är vår påverkan tämligen ringa, bryter man ned det mot den kategori vi handhas i med 600 000 utombordare, 200 000 motorsågar och 1 200 000 gräsklippare där de allra flesta idag körs på konventionellt bränsle så blir betydelsen än mindre.
Att dessutom blanda äpplen och päron i vårt land där vi ligger topp 3 när det gäller att hålla liv i en föråldrad bilpark gör att olika riktade jämförelser egentligen inte har något reellt värde.
Många siffror som används ännu idag för att klassificera klassificera snöskotern som "svarte petter" är, precis som när det gäller störande inslag såsom markpåverkan, ljudstörningar osv tagna från utredningar vilka ofta har 10-15 år på nacken.
Saxat ur nyheten:
"Utvecklingen för snöskotrar behöver gå snabbt framåt. Det behövs för miljön. Avgaserna för en snöskoter är 10 ggr större än för en bil utan katalysator och 100 – 10 000 gånger större än en bil med katalysator. Vägverket har skrivit att i länen Norrbotten, Västerbotten och Jämtland utgör snöskotern uppemot 30 % av de totala kolväteutsläppen. Körningen sker dessutom under en intensiv period."
Utan att ge sken av att vara detaljinsatt vilka utredningar som kan finnas i dagsläget, publicerade eller opublicerade vill jag hävda att ovanstående siffror är en rätt avancerad vridning av sanningen på uppgifterna kommer från varierande håll och är framförallt gamla.
Man använder mao gamla uppgifter för att försköna sin produkt vilket i sig väl är förståeligt, dock så kunde nyheten faktagranskas innan man smäller upp den på SNOFEDS hemsida då de dessutom varit med i den del av dessa utredningar
Vilka utredningar finns det då, snabbt saxat ur minnet
2006 Renare och tystare snöskotrar
2004 Personexponering av avgaser från snöskoter
1999 Arbetsmaskiner utsläpp och förslag till tekniska åtgärder
Finns många fler där det sammantaget i dessa väldigt ofta hänvisas till SOU 1995:97 (statens offentliga utredningar) vilket ju ger en rätt föråldrad nutidsbild .
Dessutom, snöskotertillverkarna producerar i första hand för den Nordamerikanska marknaden vilket då också sker mot högre krav på utsläppsreduceringar (EPA) än vad vi har i Norden.
Mycket bra att utvecklingen går framåt på alla fronter och denna typ av drift kan säkert vara något för skidanläggningar mfl där de har möjlighet till kontinuerlig laddning samt har förhållandevis korta körsträckor, likaså finns det säkert en marknad för de som bara åker snöskoter till den lokala pimpelsjön.
Dock, det jag anser är tråkigt är att de flesta jämförelser när man kommer till utsläpp/emmissionssidan alltid sker mot gamla uppgifter och ofta väldigt ensidigt mot just snöskotern istället för att visa den totala bilden för utsläpp i landet då det skulle ge en mer balanserad bild.
Observera nu att jag inte hävdar att snöskotern är skuldfri men väger vi den mot övriga utsläppskällor så är vår påverkan tämligen ringa, bryter man ned det mot den kategori vi handhas i med 600 000 utombordare, 200 000 motorsågar och 1 200 000 gräsklippare där de allra flesta idag körs på konventionellt bränsle så blir betydelsen än mindre.
Att dessutom blanda äpplen och päron i vårt land där vi ligger topp 3 när det gäller att hålla liv i en föråldrad bilpark gör att olika riktade jämförelser egentligen inte har något reellt värde.
Många siffror som används ännu idag för att klassificera klassificera snöskotern som "svarte petter" är, precis som när det gäller störande inslag såsom markpåverkan, ljudstörningar osv tagna från utredningar vilka ofta har 10-15 år på nacken.
Saxat ur nyheten:
"Utvecklingen för snöskotrar behöver gå snabbt framåt. Det behövs för miljön. Avgaserna för en snöskoter är 10 ggr större än för en bil utan katalysator och 100 – 10 000 gånger större än en bil med katalysator. Vägverket har skrivit att i länen Norrbotten, Västerbotten och Jämtland utgör snöskotern uppemot 30 % av de totala kolväteutsläppen. Körningen sker dessutom under en intensiv period."
Utan att ge sken av att vara detaljinsatt vilka utredningar som kan finnas i dagsläget, publicerade eller opublicerade vill jag hävda att ovanstående siffror är en rätt avancerad vridning av sanningen på uppgifterna kommer från varierande håll och är framförallt gamla.
Man använder mao gamla uppgifter för att försköna sin produkt vilket i sig väl är förståeligt, dock så kunde nyheten faktagranskas innan man smäller upp den på SNOFEDS hemsida då de dessutom varit med i den del av dessa utredningar
Vilka utredningar finns det då, snabbt saxat ur minnet
2006 Renare och tystare snöskotrar
2004 Personexponering av avgaser från snöskoter
1999 Arbetsmaskiner utsläpp och förslag till tekniska åtgärder
Finns många fler där det sammantaget i dessa väldigt ofta hänvisas till SOU 1995:97 (statens offentliga utredningar) vilket ju ger en rätt föråldrad nutidsbild .
Dessutom, snöskotertillverkarna producerar i första hand för den Nordamerikanska marknaden vilket då också sker mot högre krav på utsläppsreduceringar (EPA) än vad vi har i Norden.