Elproblem på Lynx Racing -99

Sigsten

Medlem
15 dec 2018
11
2
3
21
Äppelbo
Hej, jag har en Lynx Racing G-type från 1999. Pappa köpte den för ca 15 år sedan och tävlade lite med den. Då hade den en Rotax 670 uppborrad till 750 med 150hk. Allt var tipptopp, alla lysen och smålampor funkade, även bromsljus. Några år senare skulle min mamma överta skotern. Då byttes motorn ut till en Suzuki 440 fläktis från slutet av 80-talet.
Efter det motorbytet har aldrig det gamla elsystemet kopplats in på suzukimotorn.
Inte förrän jag ville ha lyse och försökte mig på detta idag. Konstaterade att det fanns två gula kablar ut ur motorn, och två gul-gröna på det gamla elsystemet. Tänkte att jag skulle få lyse om jag kopplade ihop dessa kablar. Det fick jag, men bara ca 30sek. Sen så dog lyset, och efter detta gick inte skotern bra. Kopplade ur kablarna och problemet kvarstår, motorn hostar och puffar, går inte upp i varv och går dåligt på låga varv. Provade att koppla in lyset igen, det funkade än en gång i kanske 10sek men sen dog det. Provade att byta plats på kablarna och drog igång igen. Då fick jag lyse i några sek men även varvräknaren funkade. Men problemet är att efter mitt försök att koppla in det gamla elsystemet på Suzukimotorn så går den dåligt, med och utan systemet ikopplat.
Vad var det som sket sig?
Mvh Sigsten20180319_173701.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Du har bränt en primär statorlindning, du måste ha kopplat in lyset på en spole som har med motordriving att göra. Du får leta åt statorns värde och mäta upp den.
Uppge vilken årg på motorn och helst vilken modell de n kommer ifrån så kan vi säkert hitta rätt värden och vilka kablar du ska mäta på.
Eller råkar du ha en stator till att prova?

Om de är en Arctic cat JAG motor som länken visar årg 90 hittade ingen äldre så ser du primärspolarna som nr 6 på bilden. De finns pirat att köpa på tyå Rinab eller skoterdelen. men som sgat du måste veta vilken årg och modell av Arcitc cat de är för att kunna köpa en spole.
https://www.arcticcatpartshouse.com/oemparts/a/arc/5a3bc76987a8660b0cd77d37/magneto

Cogar 1985 har också samma typ av spolar. De brukar bara va en av spolarna som ryker endera lågfart eller högfart. Om du kan få upp den i högre varv och den går bättre där är de lågfartsspolen .

https://www.countrycat.com/arctic-cat-parts#/Arctic_Cat/1985_COUGAR_SPECIAL_EDITION_[0250-609-1985-10-07]/MAGNETO_[53408]/0250-609-1985-10-07/53408
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Hittade trolig bov på Rinab ,,OBS de står fel laddspole på vissa ställen men när man klickar på spolen står de rätt primärspole a och de finns en a och b spole. Vilken av dem man ska köpa är lite svårt att sia om men primär a är mest vanligt.
Som jag skrev tidigare går den bra på tomg är de högfartsspolen och dåligt på tomg men bra på lite varv lågfartsspole.
Dessa rinabspolar passar många årg och 440 som 500cc motorerna
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Arctic-Cat/El-delar/Laddspolar/Taendspole-primaer-A.htm

Här är b spole
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Arctic-Cat/El-delar/Laddspolar/Taendspole-primaer-B.htm
 

Sigsten

Medlem
15 dec 2018
11
2
3
21
Äppelbo
Hittade trolig bov på Rinab ,,OBS de står fel laddspole på vissa ställen men när man klickar på spolen står de rätt primärspole a och de finns en a och b spole. Vilken av dem man ska köpa är lite svårt att sia om men primär a är mest vanligt.
Som jag skrev tidigare går den bra på tomg är de högfartsspolen och dåligt på tomg men bra på lite varv lågfartsspole.
Dessa rinabspolar passar många årg och 440 som 500cc motorerna
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Arctic-Cat/El-delar/Laddspolar/Taendspole-primaer-A.htm

Här är b spole
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Arctic-Cat/El-delar/Laddspolar/Taendspole-primaer-B.htm
Tack så hemskt mycket för dina svar! Jag ska kolla på alla länkar i morgon! Så får jag återkomma!
 

Sigsten

Medlem
15 dec 2018
11
2
3
21
Äppelbo
Du ska även få en bild så kanske du förstår hur jag gjort och vad som kopplades fel, du kanske även kan säga hur jag ska koppla?
Mvh
 

Sigsten

Medlem
15 dec 2018
11
2
3
21
Äppelbo
Boost III
Här får du lite bilder.
Bild 1 är en bild på kopplingen till gamla kabelhärvan. Den har två stift som går till gul-gröna kablar och ett stift som går till en svart kabel.20181216_173043.jpg
Bild 2 o 3 är hur tändningen var kopplad innan jag började trixa.
20181216_173056.jpg
20181216_173103.jpg
Bild 4 är hur jag kopplade ihop det först. De två hålen jag kopplade i användes inte till tändningen så jag trodde att det skulle bli rätt men det blev det inte. När jag kopplade på det här viset funkade framlyset samt lampan för hel/halv.
20181216_173500.jpg
Bild 5 är när jag bytte plats på kablarna, då funkade framlyse, lampan för hel/halv samt varvräknaren.
20181216_173530.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Jag törs igentligen inte yttra mig men jag känner igen kopplingsplinten från andra Arctic cat motorer. De jag törs säga är att man kan ta ut ström till lyse mm från gul kabel och de är + kabel. Koppla inte in på svart eller brun kabel för de har med tändning att göra inte gul med vit rand heller eller om de finns någ lila kabel ut från motorn. Koppla gul ut ur motor till voltregulator på Skidoon och vidare därifrån är väl färdig kabelhärva på skidoon.
Har du kopplat in lyset på brun eller svart kabel så är garanterat någon statorspole väck.
 

Sigsten

Medlem
15 dec 2018
11
2
3
21
Äppelbo
Boost III
Jag har tänkt lite på det här. Jag vet inte riktigt vilken av spolarna som är paj. Men de var billiga så jag kan lika gärna beställa hem båda och byta dem. Men jag har en fråga, kan det vara något annat som är fel?
Mvh Sigsten
 
Reactions: Lx3 och Valbo1

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Boost III
Jag har tänkt lite på det här. Jag vet inte riktigt vilken av spolarna som är paj. Men de var billiga så jag kan lika gärna beställa hem båda och byta dem. Men jag har en fråga, kan det vara något annat som är fel?
Mvh Sigsten
Ja de kan va andra elfel typ glapp i dödare cdi box tändspole pickuppspole men Primärspolarna är mest misstänkt i detta fall då du ev kopplat in lyset på dessa spolar. Jag menar de är högst otroligt att du bränt en tändspole eller cdi box,,pickupp i detta fall.
Tändspolar går nästan aldrig väck på någon maskin ,,de är mest statorlindningar och cdi boxar samt pickuppspolar som flyger.
 

Sigsten

Medlem
15 dec 2018
11
2
3
21
Äppelbo
Ja de kan va andra elfel typ glapp i dödare cdi box tändspole pickuppspole men Primärspolarna är mest misstänkt i detta fall då du ev kopplat in lyset på dessa spolar. Jag menar de är högst otroligt att du bränt en tändspole eller cdi box,,pickupp i detta fall.
Tändspolar går nästan aldrig väck på någon maskin ,,de är mest statorlindningar och cdi boxar samt pickuppspolar som flyger.
Då beställer jag hem nya primärspolar så får vi se! Tack för all hjälp!
Mvh Sigsten