Elproblem med mera på Phazer 480 -88 HJÄLP!

E

eddmaan

Hej!
Är en grön snubbe när det gäller att meka. Har inte så stor erfarenhet av det men jag är ganska teknisk av mig. Är 17 år så där har ni anledningen till att jag har en Phazer 480, mina föräldrar vill inte lägga ut pengar på någon skoter och ingen av dem är speciellt intresserad i skotrar. Men jag förstår dem :blink1:

Men till saken, när jag köpte skotern så gick den bra (mina mått) Men problemet är att, hela skotern verkar ha elfel förutom framlyset och baklyset. Plus att den varken registrerar hur långt man kört när man kör (alltså mätaren kmr inte på namnet) och inte heller hastigheten reagerar. Det är bara varvtalsmätaren som svarar.

Nu kommer jag inte ta tag i problemen föräns efter julen plus att jag har bränt en kolv också (tror det är problemet) så den ska bytas.

Jag behöver hjälp med förslag på vad som kan vara felet, så att jag har något att gå efter. Kommer hem till skotern imorn kväll.

Tack på förhand
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Hastighetsmätaren och ODOmeter drivs ju av en vajer från drivaxeln. Så där finns flera källor som kan vara fel.
1. Vajern är av...eller bara urskruvad
2. Nere vid drivaxeln brukar det sitta en vinkelväxel som kan ha kärvat igen med en massa smuts/fett.
3. Mellan drivaxeln och denna vinkelväxel så sitter en kort vajerstump, denna kan ha gått av.
 
E

eddmaan

Tack, ska kolla upp dessa. Jag har tidigare tagit lös skyddet runt styret och kollat om det skulle vara något borta där men inte funnit något. Får kolla övriga platser som du föreslagit!