Elproblem Cheetah 500 F/C

lsv

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Sundsvall Sverige
Hej!
Jag håller på att reda ut hur elsystemet fungerar på min Cheetah 88. Då den är elstartad förutsätter jag att sp.reg ska ordna med likriktningen men tåtarna till den meddelar annat. Som jag ser det går belysningen på AC och det likriktas endast en mindre ström för batteriladdningen, har jag rätt? Anledningen till mitt intresse i detta är att den äter lampor och jag vill gå till botten med utformningen av elsystemet. Har någon upplysningar om detta elsystem är jag tacksam för det.
MVH
Lasse S
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja, det är det vanliga att man matar all belysning direkt med växelström.
I spänningsregulatorn finns en tyristor eller triac som kortsluter lysspolen under en del av varje period för att hålla spänningen konstant (som en dimmer för 230 V fast tvärt om kan man säga).
För batteriladdningen brukar man ha en diod i serie med en tyristor, och en krets som får tyristorn att trigga så länge batterispänningen är för låg mellan spänningstopparna.

Den vanligaste anledningen till att det går åt lampor är att spänningsregulatorn (eller hela resten av elsystemet) är dåligt jordad, så att spänningen inte sjunker fastän tyristorn försöker kortsluta. Naturligtvis kan det också förekomma fel inne i regulatorn, då ofta kallödningar (väl ingjutna). Ibland kan man få loss gjutmassan genom att koka spänningsregulatorn i vatten flera timmar, då mjuknar vissa gjutmassor (åtminstone några mm in) och man kan pillra bort den utan att skada komponenterna innanför. Sen kokar man en stund till och pillrar bort mer gjutmassa, osv.