Elfel på släpen.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
tja.
som sagt har elfel på släpen.
alla lampor lyser som det ska.
men när jag bromsar så lyser högra bromsljuset å vänster blinkers.
jord har jag, vart ska jag börja felsöka?
tips tack.
är färdigköpt kit från jula fast man va ju tvungen att koppla allt själv igenltingen.

/Nisse
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Kollat så att det helt enkelt inte är så att du bytt plats på kablarna till vänster bromsljus samt blinkers?

Vad händer om du blinkar till vänster resp. höger?
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Om det är en 7-polig anslutning mellan bil och släp så är det bara 1 kabel för båda bromsljusen så det borde inte kunna vara annat är att v blinkerskabel har kontakt med bromsljuskabeln.
Men det vanligaste problemet är det som du själv har uteslutit, nämligen jordfel.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
bara ta bort skiten å dra egen... går fan inte att ha "lejt" folk... haha.

jo sen en till sak. skulle kopla på släpen på min 245a -84a, å inte en lampa lyste.
är det bökigt att dra nytt? vart tar man ström ifrån åså? tips, bilder elchema tack
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Kolla först på kontakterna bakpå lampan innan du river allt, kan hända att det är där de får kontakt.

Hur är elen dragen? Inuti balkar? Annars kan du ta dragningen steg för steg, alltså från kontakten till bilen till ex en kopplingsplint och dra likadant som det sitter. Sen vidare bakåt.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
bara ta bort skiten å dra egen... går fan inte att ha "lejt" folk... haha.

jo sen en till sak. skulle kopla på släpen på min 245a -84a, å inte en lampa lyste.
är det bökigt att dra nytt? vart tar man ström ifrån åså? tips, bilder elchema tack
Jag har tyvärr inte tillgång till bilder just nu.
Men på 80-talet, innan all elektronik i bilarna gjorde det krångligare, så kopplade man oftast in kablarna för släpvagnskontakten i det vänstra bakljuset på bilen, utom h blinkers av förklariga skäl.
Det är enkelt att byta ut själv.

Om det är så att inget fungerar idag så kan det vara att någon har kopplat loss dessa kablar för att dom t.ex. har bytt bakljus eller så kan det var så att de "strömtjuvar" som var populära då har oxiderat och tappat kontakten.
Men kolla v bakljus på bilen om du inte hittar en kabelstam som kommer upp från släpvagnskontakten.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Jag har tyvärr inte tillgång till bilder just nu.
Men på 80-talet, innan all elektronik i bilarna gjorde det krångligare, så kopplade man oftast in kablarna för släpvagnskontakten i det vänstra bakljuset på bilen, utom h blinkers av förklariga skäl.
Det är enkelt att byta ut själv.

Om det är så att inget fungerar idag så kan det vara att någon har kopplat loss dessa kablar för att dom t.ex. har bytt bakljus eller så kan det var så att de "strömtjuvar" som var populära då har oxiderat och tappat kontakten.
Men kolla v bakljus på bilen om du inte hittar en kabelstam som kommer upp från släpvagnskontakten.
tack så mycket. för det va som så konstigt att det funkade till min v70 men inte på "ferrari´n".
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Kolla först på kontakterna bakpå lampan innan du river allt, kan hända att det är där de får kontakt.

Hur är elen dragen? Inuti balkar? Annars kan du ta dragningen steg för steg, alltså från kontakten till bilen till ex en kopplingsplint och dra likadant som det sitter. Sen vidare bakåt.
jo de på tusan, va ju en skälv som inte hade tängt till.. va lite felkopplat, å lite andra skit saker. men varför kan dom inte hålla sig till att plus ska vara röd å minus/jord svart? ne dom vill aj joden vit... men nu lyser då den å inte nå disko när man blinkar.