Elektronisk nivåsensor för kylarvätskan?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Börjar bli less på att jag alltid verkar få något sorts glykolläckage så jag funderar på att installera någon sorts givare i expansionskärlet som kopplas till tempvarnaren i varvmätarhuset...
Jag jagar alltså någon sorts elektronisk flotör eller sensor som är relativt liten så den går att installera i förstahand i expansionskärlet.
Någon som har något tips, gärna om det finns någon volvo reservdel modell äldre eller liknande då det lär vara överlägset mest prisvärt, reservdelar till skotrar har ju som bekant ockerpriser...

Ös på med ideer :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Elfa art.nr 85-827-93

www.elfa.se
Har kikat på den jag med, sensorn bör ju vara lättmonterad i kärlet också får man installera kretskortet utanför. Hur förändrar glykol vattnets ledande egenskaper? Kommer det kunna bildas någon ledningen mellan kontaktytorna?
Sen sluts ju kretsen vid kontakt med vatten, inte tvärtom vilket hade varit optimalt. Men finns det går ju att lösa med ett NC relä eller krets, finns det "vanliga" relän med denna funktion (alltså relä extraljus till bilen style)?

Merca(w124) har ju nivågivare på deras glykol, kolla upp vad en sån går på ?
Halkade in på bildelsbasen och de har ju både nivåvakter för spolarvätska och glykol. Vet någon om avkänningen skiljer sig mellan dessa så vakten till spolarvätskan verkar vara billigare? Fanns till ett antal modeller men det gäller ju att hitta en som är väldigt kompakt och enkel i konstruktion.
Ska kika lite närmare å detta o kolla på lokala skroten...

Tack för svaren :)