Elektrodavstånd tändstift axys ProRMK800 -17

11 jan 2021
6
1
3
51
Sverige
Någon som har koll på vilket elektrodavstånd tändstiften ska ha på en axys ProRMK800 -17?
De två som sitter på nu verkar ha olika avstånd...?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Har det ena väldigt stort avstånd?
Kan isåfall vara att mittendelen med elektroden lossnat och krupit uppåt så det blir stort avstånd.
Har hänt för mig.

Är du det minsta osäker, sätt i 2 nya...
 
11 jan 2021
6
1
3
51
Sverige
Ok, ja nästa steg är att testa med två nya stift i morgon men hur f-n kan de isf lägga av efter start och körning 20m... ser att de nuvarande ger gnista och tomdrar man känner man bränsledoft från tändstiftshålen. Dock var stiften något svartoljiga samt svartdropp från grenröret men tänker att det kan bero på alla drag i snöret i våra försök att starta den...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag knackar alltid ihop gnistgapet till 0,45mm för då släcks de inte lika lätt av soppa och olja. Men om maskinen inte släcker stift stup i kvarten så kan man köra lite större typ 0,6mm. Ett bra sätt att döda sift är att köra iväg direkt efter kallstart. Man bör vänta minst 1 min innan man rör gasen.
Obs om motorn börjar missa om man knackar ihop till 0,45mm så öppna till 0,5 och missar den då så öppna till 0,55 osv. Men jag har aldrig varit med om att en tvåtaktare missat av tight gapå. Men däremot på vissa svenssonbilar kan de missa redan vid 0,6mm. Knacka ihop stift till 0,4-.0,5mm är vanligt ingrepp på fyrtaktare men höga laddtryck för att gnistan inte ska blåsas ut helt enkelt. Man kan även byta stift till Ngk br9eya för de klarar olja och bensin lite bättre än andra stift.
 
Last edited:
11 jan 2021
6
1
3
51
Sverige
Ok, bra tips. Tänder med nya stift men dör direkt efter, knackade ihop till 0,5 om det är så att de släcks av olja/bränsle men tyvärr samma lika. Tänder till och stannar därefter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Skulle ha börjat med att få TPS'en uppkollad och injusterad, står den fel så kan der gå mycket stift