El vs styrhöjare

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
hej har lite problem med min el nu när jag dragit på en styrhöjare, kontakterna för nödstopp, handtagsvärme och tumvärme är förkorta och når inte.

Nu till min fråga finns det förlänglingar till det eller måste jag förlänga med lödpenna ?

edit: finns det något enkelt sätt att isolera elkablarna från vatten och snö?
 
R

Robin

Bäst är helt klart att löda, dessa fjanterier med skarvdon osv är enligt mig som elektriker bara svammel.. börjar med tiden att ärja och glappa, ser dessutom förjävligt ut..

Hur menar du med isolera från vatten och snö? krympslang vid alla öppningar där kablarnas isolering inte finns, tex lödningar osv.
Samt skydda alla kablar i sysoflexslang eller vad det nu heter som det var tal om tidigare här på forumet..
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Klippte själv isär alla kablar och skarvade ihop med skarvhylsor. Satte en liten bit krympslang över alla skarvhylsor för att förhindra glapp och göra tätt för fukt och skit. Över alla kablar drog jag en grövre krympslang (alla kablar som gick till samma kontakt, till alla kontakter).

Får se hur det blir, men det kan då inte komma in vatten och verkar sitta riktigt bra. Förövrigt så ser det mycket bra ut också.

Fast det är vad jag tycker, andra kanske tycker det ser "förjävligt" ut och är "fjanterier" :rolleyes:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Fick sätta fast allt mitt sånt på själva höjaren med strippor.

Tur att det var Arctic så man hade allt i samma block.
 

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
okok, då blire att löda :D det jag menar, är att man kan ju inte bara ha elkablarna frame då kommer det ju bli fukt och skit, därför undrar jag om det finns någon slang eller liknande man kan trä över. eller tex krympslang..
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Har själv trätt över en slitsad, flexibel skyddsslang i svart tunn hårdplast, finns i olika dimensioner, vet inte riktigt vad den heter men den används ofta inom fordonsel. Den köpte jag på MECA.
Utöver det har jag använt mig av en textilskyddsslang i nylon som oftast används som slitage- & läckage-skydd på hydraulslangar. Finns att köpa på Hydroscand. Är rätt nöjd med resultatet själv.