EL/Tändnings Fel Zr 700-99

Tjabba, nu är det så att min "gammla" ZR har behagat att börja *****s en aning:laugh: Det hela började med att den bara kunde "klippa" så där utan anledning, fel sökte nyckel osv, inga problem. Sen så började den gå ganska hyffsat,efter (lite rengöring av förgasare(var vatten där) och kontakter osv) längre och så , men halv bluddrande och backskjut IBLAND, ibland helt rent men då klipper den bara som sagt i tid och otid, precis som om statorn/CDI ville ge upp. Så i all frustration så testade jag att koppla av jorden till CDI:n pang så funkade den klockrent :hmmmm: Då dog lyset ist:laugh: tog bort jorden till kabelhärvan vipps fick jag lyse med igen. Måste ha världens kortslutning någonstans eller ja vem vet om det är något annat. Så ja drog på mig skoter kläderna och for ut å körde igår gick fin fint, även idag när jag testade , men då dog lyset igen *suck* sen kom det tillbaka men då började den missa som F*N på tändningen istället varvade inte upp längre än till kanske 5-6K och missade hela vägen upp dit med, sen dog lyset och övrig elektronisk utrustning igen å då gick den klockrent hem dock utan riktig tomgång nu.

Tänkte bara höra med er här , om nån stött på dyliga problem . Skruvar mycket annars i bilar m.m och så , så har inga problem med felsökningen i sig , men några snabba tips skadar aldrig, inte nu när snön ligger på backen och man vill ut å härja:rock:

Så är det någon som vet mätvärden till stator, givare ,voltregulatorn osv ? Skulle bara vilja mäta upp allt och se att det är OK innan jag river ut allt vad El heter:)

Tack på förhand //MvH Andreas
 

rc_johan

Medlem
13 jan 2008
20
0
1
hej. jag hahde ett likande fel på mon ZL 500 -99 förut, det va inte riktigt lika. det var så att motor suckade (som om att den inte får någon ström) till helt plötsligt när som hellst och höll man kvar gasen så slog den inte mer (den fick ingen ström) men om man rörde gasen så gick den igen... fick ett tips av en kompis som haft likadent fel på sin att jag skulle kolla gashandtaget, om det var glappt. jag gjorde det och det ligger 2 plast grejjer på över å under sidan om gasen, en av dessa var slut. så jag schimsade upp det så det blev mindre glapp, sedan dess är problemet borta.
det är nödstoppen som sitter på dem dära som krångla om gasen är glapp.


men du har ju andra problem med den övriga elektroniken... men kika på gasen för det är enkelt ock fixa.
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
verkar lite lurt det där . men vill du ha mät värden på stator osv så finns dom på bengansmotor.se ... lycka till & hoppas du hittar felet
 
Tack för svaret !Jo du . Det är hel skummt å bengans har ju så klart inte min stator utlagt på sidan :/ om jag nu inte kollat för dåligt. Eller om dte är ungefär samma som på tex din skojjtra, men ska ringa runt å försöka få tag i värderna! Lite off i min egen tråd nu då, men roligt att se att du lever Nicke:p
 
Last edited:

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Tack för svaret !Jo du . Det är hel skummt å bengans har ju så klart inte min stator utlagt på sidan :/ om jag nu inte kollat för dåligt. Eller om dte är ungefär samma som på tex din skojjtra, men ska ringa runt å försöka få tag i värderna! Lite off i min egen tråd nu då, men roligt att se att du lever Nicke:p

Jo jag kollade nu jag med , hittade tyvärr inte till din jag heller . men du kan ju ohm mäta ändå och kolla om du får nått värde ändå bara . det kan ju vara att du inte får nått värde alls också . Men dra åt öge de är ju strönk :D heh tack desamma gubben ;)
 
Jo jag kollade nu jag med , hittade tyvärr inte till din jag heller . men du kan ju ohm mäta ändå och kolla om du får nått värde ändå bara . det kan ju vara att du inte får nått värde alls också . Men dra åt öge de är ju strönk :D heh tack desamma gubben ;)

Jo ska göra det, hade jag tänkt ville bara vet inom vilka områden det verkar OK. Jajjemänsan visst ere jah:rock:
 

Celleric

Medlem
17 jul 2009
12
0
1
Jag vet att den här tråden är död sen länge, men hittade du vad som var fel? Jag har också en zr 700 99a som misständer rejält. Den spottar och bluddrar och dör helt plötsligt hela tiden, vill verkligen ha den körklar då det kommit 60cm snö på 2 dagar!
 
Jag vet att den här tråden är död sen länge, men hittade du vad som var fel? Jag har också en zr 700 99a som misständer rejält. Den spottar och bluddrar och dör helt plötsligt hela tiden, vill verkligen ha den körklar då det kommit 60cm snö på 2 dagar!
Jo då jag gjorde det, var faktiskt ett riktigt enkelt och lite skrattretande fel. Kabelmattan som går under drivaxeln(från sek till kedjehus) hade glidit fram och låg emot axeln så att höljet runt kablarna nötts bort och skotern "jordade" genom drivaxeln =) så några 50mm skarvar och sen var det bara härja igen.