Tja!
Är det bara likriktaren som bestämmer om man kan ha batteri eller ej?
För att nu göra en kort historia lång
....så köpte jag en Summit -98 i våras då snön försvann...
Nåja, det är en fd. fjällräddningsskoter men med en ägare emellan.
Fjällräddningen har satt in ett batteri för sin GPS, saftblandare och uttag mm.
Förra ägaren påstod att likriktaren var trasig då han inte fick lyset att funka och bytte till en ny likriktare.
Så lång var allt bra!
Men när jag fått hem skotern mätte jag batteriet som var helt slut och utom räddning. Skaffade därför ett nytt.
Drömde om att själv kunna ha ett uttag för laddning av telefon mm.
Nu har jag hållit på bytt handtagsvärmare och märker då att nåt är galet. Hade 30V på batteriet....
Kopplade ur batteriet och startade igen. Allt OK.
Har killen satt dit en likriktare som ej är anpassad för batteri? Är det bara den som avgör, eller är det någe mer???
/Henke
Är det bara likriktaren som bestämmer om man kan ha batteri eller ej?
För att nu göra en kort historia lång
Nåja, det är en fd. fjällräddningsskoter men med en ägare emellan.
Fjällräddningen har satt in ett batteri för sin GPS, saftblandare och uttag mm.
Förra ägaren påstod att likriktaren var trasig då han inte fick lyset att funka och bytte till en ny likriktare.
Så lång var allt bra!
Men när jag fått hem skotern mätte jag batteriet som var helt slut och utom räddning. Skaffade därför ett nytt.
Drömde om att själv kunna ha ett uttag för laddning av telefon mm.
Nu har jag hållit på bytt handtagsvärmare och märker då att nåt är galet. Hade 30V på batteriet....
Kopplade ur batteriet och startade igen. Allt OK.
Har killen satt dit en likriktare som ej är anpassad för batteri? Är det bara den som avgör, eller är det någe mer???
/Henke