EL funderingar!

Forza

Aktiv medlem
12 feb 2011
65
0
6
Skellefteå
Suttit o klurat en del hur man ska lösa det med AC - DC på min Pro

Ska monterat turbo i vinter o köra oljepump, KOSO mätare och ja tror Bullydogen går på likström! Och eftersom man inte ska köra detta på orginal DC uttag så måste man ju köra på AC, visst, köp en voltregulator med likriktare, men då är frågan, va ska man köpa för någon som pallar? Vet nån hur mycket kräm som kommer från AC uttaget på variatorskyddet? Och kanske nån vet hur mycket dessa "accesoarer" drar?

Tror ni det räcker med sån eller ska man komplettera med en kondensator för att va helt bombsäker att man alltid får ut 12VDC?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Varför inte skippa elektrisk oljepump och köra via original oljepumpen?
Då lär du kunna köra både koson och bullydoggen på DC uttaget som finns där.
 

Forza

Aktiv medlem
12 feb 2011
65
0
6
Skellefteå
Tycker att de blir smidigast för mig att bara dra lite el än att laborera med att dra om oljan, vet att det har fungerat för dig men är fortfarande lite skeptiskt till det där!

Har nog bestämt mig hur det blir, köper en voltregulator med likriktare och sätter dit ett batteri, på så vis kan ja starta pumpen före ja drar igång den o kyla lite efter man stannat den, tyckte det lät som en vettig ide!

http://www.skoterdelen.com/voltregulator-med-likriktare-p-26789-c-2464.aspx
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Själv tycker jag det är skönt att slippa oroa sig om pumpen går eller ej, känns som det finns betydligt fler felkällor med en eldriven lösning.
Är nog bra om man kan köra den manuellt men koppla den isåfall till nyckeln och inte någon separat brytare.
Men det funkar säkert ett tag. Annars är inte delarna till turbon allt för dyra :)
 

Forza

Aktiv medlem
12 feb 2011
65
0
6
Skellefteå
Jo de har du ju helt rätt i!
OM de nu skulle bli så att man kör på vanliga oljepumpen, spelar de någon roll om man kör mineral eller helsyntet till turbon?
O luftar man bara som vanligt på skruven?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Antar att helsysntet är bättre för turbon, men jag kör iallfall på helsysntet i min maskin.
Och nu har även indydan börjat rekommendera enbart lättflyttande olja cfi motorn, vilket i de flesta fall blir helsyntet då.