Elschemat är i stort sett likadant på alla Arctic med insprutning från början-mitten av 90-talet. Det som kan skilja är en del kabelfärger och var olika saker är placerade.
Det finns två helt skilda elsystem - ett som arbetar med likström ihop med batteriet och som framför allt matar insprutningen, ett annat som arbetar med växelström och som används för lyse, handtagsvärme, varvräknare mm.
I det här fallet låter det som om växelströmssystemet är dött av någon anledning, den vanligaste orsaken är trasig spänningsregulator. Enklaste sättet att kolla detta är att slå av tändningen så att motorn inte kan starta, lossa kabeln till regulatorn och dra snabbt i startsnöret. Ser man att strålkastaren glöder till en aning då, men är helt mörk då man provar samma sak med inkopplad regulator, så är det regulatorn som är trasig. Eventuellt kan man prova att - mycket snabbt - lossa kabeln till regulatorn medan motorn går på tomgång, och se om lyset kommer igång då. Men man får ABSOLUT INTE gasa med bortkopplad regulator, då stiger spänningen så kraftigt att glödlampor mm går sönder på en gång.
Detta förklarar dock inte varför laddningslampan inte lyser. Det kan förstås vara så enkelt som att lampan är trasig. Det kan dock vara värt att mäta batterispänningen med motorn igång för att kolla om den laddar. Det är rätt irriterande att bli stående långt bort med en EFI för att den har dragit ur batteriet under körning.