El fel till apvn (hjälp tack!!)

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
håller på att hjälpa en kompis med sin 05as f7a och har nu stött på problem med elen till apvn! maskinen öppnar inte avgasportarna!
apvn funkar som den ska(har testat på min och den funkar) elen mellan apvn och boxen är hel inga skador! får inge larm signal på mätaren heller.
nån som kan ha nån aning om vad de kan vara för fel.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
båda portarna är ren gjorda! nej har inte fått till att varva över 7200 motorn slutar varva där om kring 7200
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
ja de är ju kanske sant!
men va kan de vara för nått? kan de va så simpelt som ett par nya vajrar till avgas portarna?
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
hittade ingen felkod ang. ECU. Men tror inte de är den. Har ni provat utan rem för att utesluta variator krångel? kan du öppna portarna själv genom att dra i vajrarna?
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
tänkte på om de är så att vajrarna är dåliga för ena porten går halv trögt! om de är så att den inte orkar dra upp dom. inge variator krångel för dom är ny flidda.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
jepp ska kolla de i morgon! skriver vidare då hur de går!

och ja för tacka så mycke scorpio så länge för hjälpen.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
kom du vidare med detta? har samma fel på min, servon funkar på andra skotrar! inge fel på härva mellan box och servo, nån gång ibland vill den röra sig! oftast helt still. både på 2500 lr och 7500 lr vilka varv de nu är! så lär väl va boxen då! Ny kostar 15000.

efter lite googlande så ska voltregulatorn styra apv motorn också? samt denna är magnetstyrd? min org voltregulator till skotern sitter kvar å den till motorn sitter vid expansionskärlet!
blockade bort org då den inte ens var inkopplad å flyttade ner den som hör till motorn, när ja står i garaget å gasa så funkar de, plockar ihop å kör skotern, går bra, i 10min sen börjar den gå dåligt igen, åker in i garaget, kollar servon å den står still igen! känns som om den funkar första minuterna!

Giljotinerna är rengjorda, nya vajrar går fint då man drar för hand. Vad mera äre som styr servon?
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ingen volt regulator styr öppningen , ECU enheten på gör det på efi modeller , förgasarmotorerna har ett par andra andra boxar som sköter om det ,
lindemans skoter ska ha en voltregulator vid drivaxeln som hör till motorn , om de nu är en 600 mod ...
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
precis som odysse säger så sitter min vid drivaxeln, när ja köpte skotern så satt org kvar på plats oinkopplad och den som tillhör motorn på eget ställe med lite tattatlösning, flyttade ner den till rätt ställe så man e nöjd med detta iaf! och ja en f6 motor, med nytt wiseco innehåll, ny blästrade delar nya bussningar mm mm men när man lagt ner 10k plus inköp så visar de sig att boxen är rykt, så den som vill åka till arjeplog å banka vett i en snorunge kan få betalt! och enl försäljarn så var den i bra skick så när som på små saker han berättade innan 50mils enkel resa, redan där ändrade han på historian, dock små saker som ja inte brydde mig om, kmr hem å upptäcker mer! nää blir nyköp igen på nästa skoter, är smidigast så.